Alla inlägg under april 2020

Av Dilemma - 30 april 2020 13:41

Av: Stephen King


Jag håller på och betar av böcker som har stått i min bokhylla i säkert 20 år. Sömnlös är en av dem. Anledningen till att den stått så länge tror jag beror på att jag aldrig hört talas om den. Det verkar ju inte vara en av Kings populäraste böcker. Men, men, nu blev det i alla fall av...


Sömnlös handlar om Ralph Roberts som efter att hans fru dött får problem med att sova. Han sover mindre och mindre och snart börjar han se auror och personer från andra "nivåer". Sen visar det sig att han är utvald och behöver utföra ett uppdrag. Boken utspelar sig i fiktiva Derry, precis som flera andra av Kings böcker. En rolig detalj är att jag hittar en kort referens till Det (angående saker som försvinner ner i avlopp i Derry), och även till Jurtjyrkogården (i en samling föremål från döda personer finns en liten tennissko från en pojke som blev påkörd av en lastbil). Det finns kanske referenser till andra böcker också, som jag inte känner igen.


Jag känner igen Stephen Kings språk och berättarstil och eftersom jag gillar den så gör ju bara det i sig boken läsvärd. Men som ofta i Kings böcker så tycker jag att de är bättre i början, innan det börjar bli alltför konstigt. Jag förstår att den här boken inte är någon av hans mest kända verk. Min absoluta favorit är fortfarande 22/11 1963


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards