Alla inlägg under augusti 2012

Av Dilemma - 31 augusti 2012 16:25

Jag har länge misstänkt att jag kanske är lite ansiktsblind. Framförallt händer det ofta att jag kan tycka att två personer är sjukt lika varandra, till och med blanda ihop dem om de förekommer på samma plats, medan andra tycker att de är knappt lika alls. Det händer också att jag pratar med en ny person och nästa gång jag ser personen
är jag osäker om det är samma person eller bara någon som påminner i likhet. En gång när jag intervjuade folk på ett event gick jag fram till samma person två gånger och frågade om jag fick intervjua honom, och när han andra gången sa att jag redan hade gjort det trodde jag inte riktigt på honom förrän jag såg filmmaterialet sen.

Igår lyssnade jag på Morgonpasset i P3 och då pratade de om ansiktsblindhet. Jag tyckte att jag kände igen mig oroande mycket. Bland annat så har tydligen många ansiktsblinda även väldigt dåligt lokalsinne. Jag tycker inte själv att jag har särskilt dåligt lokalsinne, men W klagar ofta på hur illa det är. Jag kan hålla med om att jag har svårt att hitta ganska ofta. Även fast jag åker till hundklubben varje vecka så känner jag inte direkt igen mig när jag
kör, utan jag hittar för att jag hela tiden tänker vid gatlysena, vänster, vid andra rondellen, höger osv. Om jag råkar tänka på annat så kan det hända att jag hamnar fel, eller blir väldigt osäker. Men jag tycker egentligen inte att det är dåligt lokalsinne, utan att det är ett område där det är klurigt att hitta.

W brukar också påpeka att jag är bra på att känna igen kändisar, så det var ganska lustigt när de tog upp i  programmet att ansiktsblinda kunde vara bra på kändisar eftersom de figurerar mycket i media.

I vilket fall som helst så är det här inte ett jättestort problem för mig (jag hejar på alla som hejar på mig fast jag inte känner igen personerna, vilket tydligen är ett knep som ansiktsblinda lägger sig till med) så jag anser nog att om jag har en släng av ansiktsblindhet så är det i mild form, vilket (suck) de flesta ansiktsblinda anser sig ha.

En sak som de tog upp i programmet var att många ansiktsblinda kan ha problem med att klä sig. Man ser liksom inte om kläderna passar. Om de passar ihop i stil och färg, och om det i sin tur passar ens egna färger och  kroppsform. Det har jag i alla fall aldrig haft något problem med. Men i morse när jag skulle klä på mig blev jag osäker. Tänk om jag bara tror att de här kläderna passar mig, tänk om jag egentligen har jättekonstiga kläder på mig nu. Jag tittade länge i spegeln, jo, lite konstigt blev det nog. Jag provade en annan tröja istället, men kände mig osäker på om det blev bättre. Till sist bestämde jag mig bara för att gå till jobbet och låtsas som ingenting.
Jag ska inte fokusera på det här. Jag tänker fortsätta vara trygg i min föreställning att jag åtminstone vet hur jag ska klä på mig på morgnarna.

Av Dilemma - 30 augusti 2012 21:36

Jag tror att jag har allt under kontroll nu, men jag känner mig inte helt säker. I tisdags var jag ute och sprang sista rundan innan Tjejmilen och det kändes bra. I dag var jag på spinning och kände mig stark. Imorgon ska jag försöka kolhydratsladda lite om jag hittar tid för det. Imorgon är det dags för Lady Gaga! Det ska bli superkul. Jag har koll på vilket tåg vi ska ta dit, men jag har inte än bestämt mig för vad jag ska ha på mig, vad jag behöver ha med mig (väska? och i väskan?) och om man behöver hänga in jackan i garderob om man har den med sig. Jag har också koll på vilket tåg vi behöver ta hem, och jag känner mig lite stressad över att om hon drar över på tiden bara 20 minuter så finns det en liten risk att vi missar sista tåget.


Sen hinner jag bara hem och rakt ner i sängen för att få sova åtminstone några timmar innan jag måste tillbaka till Stockholm och Tjejmilen. Jag vet inte vilken tid jag måste gå upp på lördag, för jag vet inte vilket tåg jag ska åka än, men jag ska ringa och höra med syrran imorgon. Och nu när jag tänker på det så borde jag köpa en lämplig frukost till lördagmorgon också, det får bli på väg hem från jobbet imorgon.


Nja, läget känns nog inte helt under kontroll än, men det kommer säkert att flyta på bra.

Av Dilemma - 27 augusti 2012 22:04

De där småkräftorna som invarderade vårt köksbord i helgen har nu letat sig ut i resten av lägenheten. Efter att våra kompisar gick hem har vi hittat kräftor lite varstans.


       

Av Dilemma - 26 augusti 2012 15:58

Jag gick ner på stan för att köpa tröjor, men som vanligt kom jag hem med nya byxor istället.


 


  

Av Dilemma - 26 augusti 2012 15:31

Det har blivit mycket kräftor den här helgen. Mums. I fredags var några kompisar här på kräftskiva och igår hade pappa bjudit in W och mig på surströmming. Men eftersom jag har fått för mig att surströmming är vidrigt så passade jag på att äta kräftor då också.


Kompisarna i fredags bidrog inte bara med sitt trevliga sällskap, utan hade även med sig en massa kräftpynt.

 


Köksbordet invarderades av småkräftor.

 


Och en kompis som fyllde år hade med sig en hemmagjord tårta till efterrätt.

 

Av Dilemma - 25 augusti 2012 19:45

Idag var jag och Wilma iväg på en agilityuppvisning på en skogsmaskinsmässa. Det var roligt att vara med på uppvisningen och att köra agility bara på lek även utanför klubbplanen. Annars är det bara på tävlingar som vi tar oss bort från klubben. Wilma var supertaggad och duktig. Vi hade två små likadana banor och "tävlade" två och två mot varandra, där först i mål vinner. Vi hade en person som sa "klara, färdiga, gå" när man fick starta, vilket man aldrig har på tävling, och redan efter tre starter tyckte Wilma att det smartaste skulle vara om hon sprang iväg redan på "färdiga" utan att vänta in min startsignal till henne.


Det fanns även gulliga djur på mässan, där grisen var den gulligaste.


                

Av Dilemma - 24 augusti 2012 17:00

Av: Joyce Maynard


Jag blev tipsad om den här boken av en arbetskamrat som kom in på mitt kontor och sa att hon hade läst en bok och tänkt att den skulle nog jag gilla. Jag hade varken hört talas om boken eller författaren och tyckte att det lät  spännande. Dagen efter hade hon boken med sig, och eftersom jag dömer boken efter sitt omslag så tänkte jag "känner hon inte mig alls?" En vuxen hand och en barnhand sträcker sig för att ta nektariner (fast i boken handlar det om persikor) ur en grön skål.


När jag kommer hem och börjar läsa tar det inte många sidor innan jag är fast i boken. Språket, de målande beskrivningarna, den udda historien, romantiken, ensamheten, utanförskapet. Allt sammanvävt som ett täcke som jag vill krypa in och stanna under.


Labor day handlar om 13-åriga Henry och hans mamma Adele, som helst inte lämnar huset. En dag när de har tagit sig till affären träffar de en blödande man, Frank, som ber om deras hjälp och som Adele tar med sig hem. Det visar sig att Frank har rymt från fängelse och att ta med honom till sitt hem kommer att förändra Adeles och Henrys liv. Men att Frank är en efterlyst rymling har Henry inte lika stora problem med, som med det faktum att det verkar som att hans mamma börjar bli förälskad i Frank, och att det kanske börjar finnas risk för att Frank kommer att ta Henrys plats i Adeles liv.


Filmatiseringen kommer 2013 med bland andra Kate Winslet, Josh Brolin och Tobey Maguire.

REKOMMENDERAR

Av Dilemma - 23 augusti 2012 17:54

Tv-premiärerna avlöser varandra och jag hinner inte med.


Jag vill titta på:

Färjan

Ullared

Svenska Hollywoodfruar

Robinson

Breaking news


Var ska jag hitta tiden?

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards