Alla inlägg under maj 2020

Av Dilemma - 26 maj 2020 19:21

Av: Dan Larsson


Det här visar sig vara en fristående uppföljare till Clownen. Den här gången råkar Markus få upp ett lik när han är ute och fiskar, och det visar sig vara en kille han känner som varit försvunnen. Med hjälp av Linn bestämmer han sig för att försöka ta reda på vad som har hänt. Och Linn, den stackaren, lyckas även den här gången bli kidnappad. 


Jag tycker nog att den här boken är mer spännande än den förra. Och hade jag varit barn när jag läste den så hade jag säkert älskat den.


 

Av Dilemma - 11 maj 2020 17:46

Av: Dan Larsson


När jag var barn läste jag Spököns hemlighet av Dan Larsson och tyckte jättemycket om den. För ett gäng år sedan stod Larsson på en marknad och sålde och signerade sina böcker och då passade jag på att köpa två stycken. Det är ungdomsböcker och jag är vuxen nu, och smaken förändras, men jag blev kanske inte lika förtjust den här gången som när jag var barn. Framförallt tror jag att det är något med språket som jag har lite svårt för. Det känns väldigt gammeldags trots att det är ungdomar som pratar. De pratar så som ungdomar gjorde förr i tiden så boken känns inte särskilt modern. Den gavs ut 2005, och det framgår inte riktigt när den utspelar sig, men det känns länge sedan, med telefonkataloger och fasta telefoner. 


Clownen handlar om en maskerad våldtäktman som förgriper sig på unga flickor. Linn blir jagad, och till sist bortrövad, och hennes pojkvän Markus försöker lösa fallet.


SPOILER


Boken har ett allvarligt tema och den är oväntat brutal. Det hade jag nog inte tänkt på som ungdom, och det är inga makabra detaljerade beskrivningar, men om man funderar över vad de här två ungdomarna råkar ut för så är det inga vardagliga händelser direkt. T ex så tar Markus pappa livet av sig genom att skjuta sig i huvudet framför ögonen på Markus, men det är ingen stor grej i boken. (Bara oväntat brutalt...)


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards