Alla inlägg under oktober 2010

Av Dilemma - 31 oktober 2010 21:39

Idag, sista dagen i Budapest, tog vi tunnelbanan till deras city park Varosliget. Där gick vi omkring ett tag i varmt och soligt väder. Sedan tog vi en promenad tillbaka in till stan, gick i lite fler affärer och åt lunch. Vi hade bokat transfer genom hotellet och det fungerade otroligt smidigt. Vi betalade den tillsammans med hotellkostnaden första dagen och nu när vi skulle åka hem kom en taxi och hämtade upp oss på hotellet.


Om jag ska sammanfatta Budapest så blir det nog med konstaterandet att kläder och mat är otroligt billigt och att all kassa-personal och en del annan servicepersonal är skrämmande otrevliga.


Om man ska åka någonstans för att shoppa så rekommenderar jag Budapest.


Bilder från parken:

(Det känns knasigt att det här bara är för några timmar sedan och nu sitter jag hemma i Sverige igen...)

 

 

 

 

Av Dilemma - 30 oktober 2010 22:19

Här i Budapest bor vi på lägenhetshotellet 7 season som ligger på adressen Király utca 8. Det innebär att vi bor väldigt centralt och har kunnat gå överallt. Vi har två dygnetrunt öppna mataffärer precis utanför oss och massor av restauranger och shopping i närheten. Nu i kväll åt vi på restaurangen som ligger i samma hus som hotellet och den var riktigt bra. Jag åt tonfiskstek som var jättegod, drack en drink och en öl och alltihop för ca 200kr.


Vi bor i en trea tillsammans med våra kompisar. Första kvällen spelade vi tärning om det större sovrummet och jag och W hade turen att vinna. En knasig sak är att idag hade det varit städare inne i lägenheten och bäddat min och W's säng, men lämnat våra kompisars säng lika stökig som den var innan vi gick ut.


Det enda tråkiga som har hänt i den här lägenheten är att W dag 2 krossade ett glas. Dag 3 kilade sig en liten flisa från det glaset in i min fot. Som tur var lyckades min kompis, trots blodskymd sikt, men en liten sax, en pincett och stort tålamod, få ut den igen.


Bilder från lägenheten:

       

Av Dilemma - 29 oktober 2010 23:47

Idag började vi dagen med att ta en promenad för att undersöka staden och tittade bland annat på Parlametshuset. Vi gick också till S:t Stefans Basilika och gick där upp till panoramabalkongen för att se ut över Budapest. Det var en bra utsikt men det var väldigt många trappor för att komma upp dit. Det var det ju värt så klart, även om det inte kändes så när jag var halvvägs.


Vi shoppade lite, åt sen lunch och gick sedan tillbaka till hotellet, plockade på oss badkläder och gav oss av till badet Gellert. Det var ett riktigt trevlig bad. Stort och pampigt och fint där inne. Först simmade vi lite i en "vanlig" pool, men det kändes ändå häftigt på grund av lokalen. Sen satt vi ett tag i en varm pool och slappade och pratade. Men efter det gav vi oss ut på en liten upptäcktsfärd och hittade en varm pool utomhus. Det var den bästa poolen och vi var i den i ungefär en timme. Där var vi nästan ensamma, vattnet var varmt och skönt, himlen var helt svart och staden var upplyst och ovanför poolen låg ångan från det varma vattnet som en dimma. Det var en riktigt härlig badupplevelse.


När badet stängde gick vi hem och böt om och gick ut för att äta på en restaurang. Jag och min kompis beställde King Crab. Jag vet inte hur en king crab ser ut, men jag vet att den inte kan se ut som räkorna vi fick in istället. Jag kommenterade att det inte var vad vi hade beställt och en manlig kypare gick in och pratade antagligen med kocken, men kom tillbaka och sa bara att det var det enda de hade. Om jag hade vetat att de inte hade king crab hade jag inte beställt de här räkorna som jag fick, jag hade antagligen beställt laxen. Men när vi hade ätit klart kom vår kvinnliga kypare och jag kommenterade saken för henne också. Hon bad väldigt mycket om ursäkt och jag och min kompis fick choklad crêpes gratis till efterrätt som kompensation. Vi lämnade restaurangen på bra humör.


Nu sitter vi på hotellet och softar med en flaska ungerskt Tokajer vin.


Parlamentshuset:

 

S:t Stefans basilikan:

 

Goulash-lunch: 

Gellert:

 

Av Dilemma - 29 oktober 2010 01:43

Nu är vi framme. Vi flög hit med det ungerska flygbolaget Malev, men det var inga problem. Det kändes lite konstigt bara att personalen på planet inte pratade svenska utan ett helt främmande språk, trots att vi flög från Sverige. På planet ansvarade jag och W för alla passagerarnas säkerhet genom att vi fick plats vid nödutgången. Det skötte vi klanderfritt bortsett från att W det första han gjorde pillade bort en lucka som satt löst på nödutgångsdörren.


Framme på Budapests flygplats var våra kompisar redan där och vi fick våra väskor samtidigt. Sen blev vi upphämtade av en taxi som väntade på oss med en skylt med vår kompis namn på och blev visade ända fram till hotelldörren. Där tog hotellpersonalen över och visade oss runt i lägenheten som vi ska bo i.


Det är en väldigt fin hotellägenhet som vi bor i, helt inredd med IKEA-möbler. Och trevligt nog stod det en välkomstvinare på köksbordet. Den tog slut snabbt.


 

Av Dilemma - 28 oktober 2010 17:13

Nu är allt färdigpackat och väskan är låst. En halvtimme kvar till avfärd, så jag sitter bara här hemma och väntar på att gå till tåget. Det är den jobbigaste väntan. Jag vill gå, men vill inte gå för tidigt för då får vi vänta på tågstationen istället. Då väntar jag heller hemma än stående utomhus. Men det känns rastlöst att sitta här. Samtidigt vågar jag inte riktigt påbörja någonting, typ läsa bok, i rädsla för att jag ska bli så inne i det så att jag glömmer bort tiden. T-minus 25 min, klockan går...

Av Dilemma - 27 oktober 2010 21:16

Idag har jag och W varit tillsammans i 10 år. Ibland känns det som att vi alltid har varit tillsammans och ibland känns det som att det har gått väldigt fort. Vi hann med ett restaurang besök här i slutfasen av Budapestpackandet där vi skålade i bubbel och åt tokblodig oxfilé.

Av Dilemma - 26 oktober 2010 20:03

Växla pengar - Check

Skriva ut e-biljett - Check

Packa - Check

Fixa djurvakt - Check

Ladda upp batterier i kamera, mobil och dator - Check

Surfat sevärdheter och tips - Check

Kollat upp vädret - Check (11-12 grader och sol fredag och lördag, toppen!)


På torsdag bär det av.

Av Dilemma - 24 oktober 2010 17:11

Av: Marie Hermanson


Anna upptäcker efter en resa till Borneo att hon har fått en svullnad på låret och får träffa en expert på exotiska sjukdomar. Läkaren konstaterar att hon har tre fjärilslarver under huden och i väntan på att de ska kläckas som fjärilar får hon bo i hans växthus.


Det är egentligen inte mer handling än så och utifrån Annas perspektiv i växthuset får man en liten inblick i läkaren och hans frus liv genom de korta tillfällen de kommer in till Anna. Boken innehåller också en hel del tillbakablickar ur Annas liv, men ingenting som berör nutiden på något sätt.


Jag har tyckt bättre som språket i andra böcker som jag har läst av Hermanson, men boken är välskriven och jag tycker att idén till historien är bra. Jag tycker att Hermanson ändå lyckas med att få till en bok som till mesta delen utspelar sig inifrån ett växthus där en kvinna sitter som värddjur åt tre fjärilslarver, om det nu är det hon har i låret...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards