Alla inlägg under juni 2018

Av Dilemma - 25 juni 2018 19:38

Av: Will Self


Fy fan, vilken tråkig bok. Jag fattar knappt att jag läste klart den. Jag blev helt klart lurad av baksidetexten. Där står det att huvudpersonen tycker om att mörda och vältra sig över liket, att inget lika brutalt och provokativt har publicerats sedan American psycho, att boken nått kultstatus i England och i ett utdrag från en recension står det att den är oavbrutet rolig att läsa.


I själv verket tycker jag att den är oerhört långdragen och flummig. Det här mordet det står om på baksidan är avklarat redan i prologen, sedan är det en enda lång uppväxthistoria som på inget sätt är rolig att läsa.


Spoilervarning:


Min grej handlar om Ian som under sin uppväxt övervakas och handleds av Den Tjocka Kontrollören. När han blir ändre börjar han gå hos en psykolog som försöker övertyga honom om att Den Tjocka Kontrollören inte existerar på riktigt och för att helt kunna göra Ian fri från sina hjärnspöken så vill han använda en metod där Ian sövs ner i två dygn. Vid ett tillfälle när han är nersövd så träffar Ian bland annat Den Tjocka Kontrollören i sin sömn och Den Tjocka Kontrollören tar då med Ian på en form av tankeresa där Ian upptäcker att han har mördat och gillat det.


Det är oklart om morden verkligen har ägt rum och det är oklart om Den Tjocka Kontrollören finns på riktigt. Och man får inte veta om Ian mördar sin gravida fru, som han funderar på att göra i bokens inledning.


 

Av Dilemma - 11 juni 2018 18:48

Av: Christina Bengtsson


Författaren till den här boken har vunnit VM i skytte och har under sin väg från amatör till världsmästare reflekterat en hel del över fokus. Det jag tycker är absolut intressantast i boken är Bengtssons egen historia och hennes erfarenheter kring skyttet. Sen innehåller boken också, såklart, en hel del tankar om fokus. Jag orkar inte riktigt ta till mig de bitarna och hänger inte alltid med i hennes resonemang.

 

Av Dilemma - 4 juni 2018 21:29

Av: Kerrelyn Sparks


Det här är tydligen 15'de boken i en serie som jag inte alls känner till som heter Love at stake. Det här är den första boken i serien som jag kommer i kontakt med. Eftersom den handlar om en vampyr så var jag intresserad av att läsa den, samtidigt som jag dömde boken efter omslaget och var oerhört tveksam. Jag orkar inte med böcker där handlingen bara tar läsaren från en lång och detaljerad sexscen till nästa.


Trots lite sex så blev jag glatt överraskad. Den här boken har faktiskt handling. Vampyren Zoltan försöker hitta sin pappas mördare och träffar på en samling krigarkvinnor som vaktar någonting som ett gäng onda vampyrer är ute efter. Zoltan bestämmer sig för att hjälpa dem och vill samtidigt ta reda på vad det är de vaktar.


Historien i boken känns som avslutad, men jag undrar om handlingen ändå hänger ihop genom de föregående 14 böckerna och kommande. Det var inga problem att hänga med trots att jag började med bok 15.


Helt okej bok. Ganska trevlig "lagomläsning". Jag kommer nog inte att aktivt att leta upp fler böcker i serien, men ramlar jag över någon så skulle jag inte ha något emot att läsa den.


SPOILER

Jag gillar vampyrer och har ingenting emot att människor förvandlas till vampyrer i böcker. Att en vampyr däremot skulle återförvandlas till levande människa känns inte alls rätt. Det är kanske inte helt säkert att det var det som hände här. För att veta mer om den saken så behöver man nog läsa uppföljaren, om det är så att handlingen i böckerna löper vidare till nästa bok i serien.


 


Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards