Alla inlägg under februari 2011

Av Dilemma - 27 februari 2011 17:08

Jag och W var ner på stan och åt lunch på ett café. Det var i stort sett helt fullt när vi kom, men vi hittade ett ledigt bord och innan vi gick och ställde oss i kön hängde vi våra jackor på stolarna, som man gör för att visa att det är upptaget. MEN VAD UPPTÄCKER VI NÄR I STÅR I KÖN!? Plötsligt sitter det en mamma, ev mormor, och en liten bebis vid "vårt" bord. Det var inget stort bord och hon har tagit upp hela bordsytan med sina grejer och har en stor barnmatsburk mitt på bordet som hon matar ungen med och sedan stoppar skeden i sin egen mun innan hon tar en ny slev ur burken. Bebisen verkar inte tycka att maten är lika god som hon tycker för det mesta är utsmetat över hela ansiktet. Jag är lite känslig för sådant där och får nästan kväljningar och tycker att jag känner hela vägen bort till kön hur den där barnmaten luktar. På ett sätt kan jag förstå att hon har slagit sig ner där för i övrigt är det fullt i caféet, och om vi hade suttit där redan när hon kom hade hon säkert frågat oss om det var ledigt. Men å andra sidan, hon tog ju upp hela bordsytan!


Vi kommer med våra brickor och W försöker köra bort henne verbalt. Hon ursäktar sig lite och påpekar att det är ganska ont om platser och säger att man får maka på sig lite. "Du får maka på dig" svara W och så sätter vi oss. När min bricka med lunch också kommer håller hon med om att bordet nog var för litet för oss alla ändå och flyttar till ett bord bredvid som blivit ledigt. Skönt att hon försvann med den där bebisen med viftande armar som skvätte barnmat och försökte riva ner allt den fick tag på i närheten.


När hon hade försvunnit funderarde vi på vad som skulle vara det effektivaste samtalsämnet för att få en mamma med barn att frivilligt flytta på sig om vi skulle hamna i en liknande situation igen. Vi var inne på att använda mycket svordomar och könsord, men bebisen var nog för liten för att förstå något av vad man sa. Till sist kom vi fram till att det effektivaste kanske skulle vara att börja prata om den där magsjukan som man fortfarande inte känner sig riktigt återhämtad ifrån och som kanske fortfarande smittar. Andra förslag tas tacksamt emot i kommentarsfältet.

Av Dilemma - 26 februari 2011 21:43

Något fel måste det vara. Hur kan det komma sig att Melody Club inte ens klarade sig förbi första röstningen och Linda Bengtzing gick direkt till final? Jimmy Jansson fick av juryn i Fame Factory kommentaren att han hade humlor i pungen när han for omkring som en galning på scenen. Då kan man väl inte säga annat än att Linda Bengtzing har humlor i fittan.

Av Dilemma - 26 februari 2011 18:12

Man behöver inte vara på semester för att dricka goda drinkar. Idag gick jag och W till Plock för en sen lunch/tidig middag och blev glada över att det finns goda drinkar även i Sverige.


 

Av Dilemma - 25 februari 2011 12:00

FILMTIPS


Genre: Drama, thriller

Från: 2001

Längd: 147 min

Kända skådisar: Naomi Watts


Handling: En kvinna och två män färdas i en limousine i Los Angeles. I motsatt riktning kör två bilar i full fart rakt mot limousinen. I den frontalkrock som följer dödas samtliga utom kvinnan. För henne innebär olyckan att hon räddas från att skjutas av männen i limousinen. Hon drabbas av minnesförlust och förvirrad snubblar hon nerför vägen och tar skydd i en lägenhet. Till samma lägenhet anländer Betty, en ung kvinna som kommit för att uppfylla sina skådespelardrömmar i den mest glamorösa av städer. Hon möts av Rita, som den förvirrade kvinnan kallar sig och tillsammans söker de, den ena med en äventyrlig nyfikenhet och den andra med en instinktiv rädsla, efter sanningen om Ritas identitet. (Källa: www.cdon.com)



Jag älskar filmer som man får ut mer av att se flera gånger och David Lynch regisserade Mulholland Drive är definitivt en sådan. På wikipedia finns regissörens 10 ledtrådar till att tolka filmen:


1. Lägg speciellt märke till inledningen av filmen, minst två ledtrådar avslöjas i förtexterna.

2. Lägg märke till situationer där den röda lampskärmen förekommer.

3. Kan du höra titeln på den film som Adam Kesher prövar skådespelare för? Nämns den någon mer gång?

4. En hemsk olycka äger rum. Lägg märke till platsen för denna olycka.

5. Vem lämnar över en nyckel och varför?

6. Lägg märke till morgonrocken, askfatet och kaffekoppen.

7. Vad upplevs, inses och erhålles på klubben Silencio?

8. Var det endast talang som hjälpte Camilla?

9. Lägg märke till passagerna som berör mannen bakom Winkies.

10. Var är tant Ruth?



Av Dilemma - 24 februari 2011 18:33

I morse var det 20 minusgrader när jag gick till jobbet. Alltså 40 grader kallare än vad det var på Gran Canaria. Jag försöker minnas känslan av att ligga där på stranden och inte frysa. Jag hoppas att förra veckans solboost ska ta mig igenom det som återstår av den här vintern utan att jag bryter ihop. Jag tittar på bilderna varje dag. Jag längtar tillbaka.


 

          

Av Dilemma - 22 februari 2011 21:58

En kollega till mig kom tillbaka från sin semester idag. Hon har varit i Jukkasjärvi och haft det -35 grader kallt.

Av Dilemma - 21 februari 2011 21:22

Under tiden vi var på Gran Canaria hade Wilma en egen semester på ett hundpensionat. Vi fick mail och mms av henne under veckan så vi vet ungefär vad hon har haft för sig. Hon har umgåtts med andra hundar, gått promenader och vilat i sin korg. Det har verkat som att Wilma har haft det ganska bra och jag var lite rädd att hon skulle ha glömt bort allt hon lärt sig när hon kom hem igen, nu när hon bara har fått vara hund i en dryg vecka och inte ha behövt träna något.


Men istället verkade det nästan som att hon har saknat att få tänka. Så lydig och uppmärksam som hon var igår har jag nog aldrig sett henne. Minsta lilla man bad henne om gjorde hon direkt, även om det inte var direkta kommandon utan bara småprat. Och när vi tränade lite med henne utförde hon varje trick med en ivrig min som tydligt sa "okej, nästa!".

Av Dilemma - 18 februari 2011 17:50

Jag blir förvirrad av det superfina vädret här på Gran Canaria. Jag får påminna mig själv om att det är februari och egentligen mitt i vintern. Jag ser inte fram emot att komma hem till 10 minusgrader och snö imorgon.


Innan vi åkte iväg på den här resa trodde jag att en hel vecka skulle kännas jättelänge. De flesta semestrar som jag och W åker på varar i 4 dagar och det brukar kännas ganska lagom. Men den här veckan har verkligen gått snabbt och jag skulle lätt kunna stannat en vecka till.


Vi har haft det skönt, solat en hel del och druckit en hel del drinkar. Men vi har också hunnit med en hel del aktiviteter. Spelat minigolf, åkt in till Las Palmas, varit på Garbo's (typ Wallmans), varit på marknad i Mogán, promenerat mm. Det mest spektakulära som har hänt är att brorsan och hans kompis efter ett oväntat möte med maffian blev av med alla sina pengar.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards