Alla inlägg under februari 2017

Av Dilemma - 25 februari 2017 16:15

Av: Jenny Nordberg


Mycket intressant bok om kvinnors situation i Afghanistan. Där får deras kroppsform inte synas, de ska vara blyga, hållas hemma och föda många söner. Men det finns familjer som låter sina döttrar "bli söner" genom att klippa deras hår och klä dem i pojkkläder. På så sätt får flickorna röra sig utomhus, kan få utbildning, kan hjälpa till att jobba och att springa ärenden och ökar familjens värde, eftersom värdet mäts i antal söner.


När de utklädda flickorna når puberteten förvandlas de tillbaka till flickor, gifts bort och föder själva förhoppningsvis många söner. Flickorna väljer inte själva att bli pojkar, men flera av dem vill inte förvandlas tillbaka.


Nordberg intervjuar flera familjer med förklädda flickor (så kallade bacha posh), och upptäcker ju djupare hon gräver att de finns överallt trots att hon först möts av en förnekelse om att de existerar över huvud taget. Hon träffar bacha posh innan puberteten, i tonåren och i vuxen ålder.


Hela situationen i Afghanistan, synen på kvinnligt och manligt, biståndsarbetet effekter och genusfrågor är väldigt intressant läsning, men jag blir också uppgiven av att jämställdheten verkar vara så långt bort.


REKOMMENDERAR

 

Av Dilemma - 21 februari 2017 19:58

Av: Jan-Philipp Sendker


Bara för att det här är årets mest sålda pocket så ska man inte låta sig tro att det är årets bästa pocket. Den var inte alls dålig, men den levde inte upp till mina förväntningar. Jag tycker inte alls om sättet den är skriven på, men gillar man det så kan jag tänka mig att man sugs in i den här världen och får en jättemysig känsla. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är jag inte gillar, men det är något med språket. Men det kommer inte hindra mig från att läsa uppföljaren.


Boken handlar om Julia, vars pappa försvunnit, och hon spårar honom till Burma. Där träffar hon en man som berättar historien om blinde Tin Win och Mi Mi som inte kan gå, där han med henne på ryggen blir hennes ben och hon hans ögon, och hur de tillsammans kan röra sig fritt i byn.


Den är en både fin och tragisk historia och boken är absolut läsvärd.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards