Alla inlägg under november 2017

Av Dilemma - 6 november 2017 21:36

Av: Hans Olsson


Jag har tidigare läst novellsamlingen Främling. Inkräktare av Hans Olsson och den blev jag riktigt förtjust i. De här tre novellerna är publicerade som e-noveller med en veckas mellanrum, men ingår inte i någon gemensam samling.


Ett steg åt sidan

Det här är den av de tre novellerna som jag tycker bäst om. Människorna ha upptäckt ett sätt att färdas mellan olika dimensioner, men trots kartlagda rutter så är det inte helt riskfritt. Novellens jag letar efter Liio som försvunnit i en annan dimension. Jag tycker att Olsson målar upp en intressant värld, men att novellen tar slut när historien precis har börjat. Jag är inte redo att lämna den här världen än och skulle vilja läsa mer.


Filmvisning på salong Rentzo

Den här novellen hade jag svårt att förstå. Jag fick aldrig riktigt grepp om den utspelade sig förr i tiden eller i framtiden, även om det egentligen inte spelade någon roll. Den innehöll ord som jag inte förstår (t ex mutoskop, radial axel, pistonger) vilket gjorde det svårt för mig att få någon riktig bild framför mig. Jag hade också fel förväntning novellen igenom eftersom jag tidigt missuppfattade ordet "sexrullesfilm" som porrfilm och inte en film uppdelad på sex rullar. Det var först när jag läst klart och gick tillbaka till början som jag förstod vad som menades.

Handlingen utspelas på en filmsalong där den som tittar på filmen också på något sätt kan interagera i handlingen.


Papperssvalan

Den här novellen är lättare att förstå, och det känns också naturligt att den slutar där den gör. Novellens jag köper superkraft-piller på Internet, som visar sig fungera, om än halvdant. Istället för att kunna flyga kan huvudpersonen hoppa högt, vilket är gott nog. Han skaffar sig en outfit och letar efter människor att hjälpa. Men han är inte den enda med superkraft-piller och stöter snart på en osynlig skurk.


     

Köp Ett steg åt sidan här.

Köp Filmvisning på salong Rentzo här.

Köp Papperssvalan här.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards