Alla inlägg under oktober 2017

Av Dilemma - 16 oktober 2017 21:36

Av: Ann Heberlein


En ganska intressant bok med en del poänger. Jag tycker att det är kul med människor med starka åsikter, som vågar tycka någonting, även om jag inte håller med dem. Den här boken innehåller en hel del intressanta synsätt, väcker en del tankar och öppnar upp för att tänka ur lite olika perspektiv.


Jag tycker om exemplen i boken och tycker att jag har lättare att ta till mig information på det sättet. De mer resonerande delarna har jag svårare för och jag tycker att hela boken är ganska tungrodd.


 
  

Av Dilemma - 11 oktober 2017 17:45

Av: Kristin Emilsson


En ganska uppfriskande historia om 39-åriga Amanda som på grund av några olika omständigheter snart lever ett avancerat dubbelliv. På helgerna är hon Amanda Berger hemma med sin man och två tonårsdöttrar i villan i Bromma och påstår sig åka till Frankfurt över vardagarna för att leda ett stort projekt trots att hon egentligen blivit av med jobbet. På vardagarna är hon Amanda Johansson i en lägenhet i Kungsholmen. Hon tillbringar dagarna i en second hand butik med ett underbetalt jobb och kvällarna med sin mycket yngre älskare, och påstår sig jobba som flygvärdinna på helgerna.


Amanda gör det hon vill trots att hon sätter mycket på spel och ljuger för sin familj. Och när hon tvingas fatta ett svårt beslut gör hon det helt utifrån vad hon själv känner för. Med sina lögner, sin otrohet och sin egna vilja är Amanda en karaktär väldigt olika den vanliga kvinnliga bokkaraktären.


Jag gillar miljöbeskrivningarna, och karaktärerna och dialogerna känns verkliga. Hur otroligt det än låter så är det en välskriven och trovärdig historia. Men jag tycker kanske att slutet var lite tråkigt.


REKOMMENDERAR


 

Av Dilemma - 2 oktober 2017 20:58

Av: Jojo Moyes


Historien i den här boken kretsar kring ett fallfärdigt hus på landet som både grannar och fastighetsmäklare vill åt, men som istället går i arv till Londonbon Isabel. Som nybliven änka och med taskig ekonomi tar hon sina två barn, till deras stora förskräckelse, och lämnar London för att försöka sig på en nystart ute på landet. Huset är i sämre skick än vad någon kunde ana och Isabel lägger sina sista pengar på att låta grannen Matt ta hand om renoveringen.


Det är väldigt mycket fokus på husrenovering i den här historien, men också relationer, livet på landet och ganska mycket otrohet.


Jag tycker att historien är mysig på något sätt, men det stör mig lite att kvinnorna i boken, Isabel och grannen Laura, är så underlägsna männen i i deras omgivning. Isabel är helt handfallen och låter sig köras över totalt av Matt. Det blir bättre under historiens gång, men då får hon istället förtroende och känslor för Byron. Laura lever till en början sitt liv utifrån Matts vilja, och det är inte förrän hon träffar en annan man som hon kan tänka sig att lämna honom. Jag förstår inte hur hon kan tänka sig att flytta från den ena raka vägen hem till den andra. Om hon har ett dåligt äktenskap så borde hon flytta ifrån sin man oavsett om hon har en annan man att flytta hem till eller inte.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards