Alla inlägg under april 2011

Av Dilemma - 29 april 2011 20:02

Kvalborg och traditionen att gå ut på juldagen är två företeelser jag jag aldrig har ägnat mig åt. Kvalborg kände jag inte ens till tills för några år sedan. Men även om inte jag har firat detta så har jag uppfattningen av att det har firats väldigt sparsamt i Uppsala och att det är något som ökar. Jag har en teori om det.


Juldagen till exempel. Över julen är det många som lämnar Uppsala och åker hem till sin familj och man kanske inte stannar så länge. Julafton är så klart ingen bra dag att passa på att träffa kompisar, men juldagen är det. Om man bara är hemma över julen och vill passa på att träffas så är det väldigt lämpligt att gå ut på juldagen. Bor man i Uppsala och har kompisarna här så behöver man inte gå ut på juldagen, då kan man gå ut när som helst.


När det gäller kvalborg så har jag ingen riktig teori om varför det uppkommit, men jag har en idé om varför det inte har varit så populärt hos Uppsalaborna. (Alla jag känner som firar Kvalborg kommer ursprungligen inte från Uppsala.) Det är inte så många städer utöver Uppsala som firar Sista April. De flesta firar Valborg. Och Valborg firar man på kvällen, med kase. I Uppsala går man ut tidigt på morgon. Det verkar dumt att vara ute och festa dagen innan man ska gå upp tidigt och festa.


För egen del blir det ingen Kvalborg, jag har siktet inställt på forsränningen kl 10.00 imorgon.

Av Dilemma - 29 april 2011 12:00

FILMTIPS


Genre: Action, komedi

Från: 2000

Längd: 104 min

Kända skådisar: Brad Pitt


Handling: Diamanttjuven och kuriren Franky Four Fingers anländer till London på väg till New York, där han ska leverera en diamant av enorm storlek till sin chef Avi. Medan Franky ändå är i stan, tänker han efter ett tips av Boris "The Blade" satsa en summa pengar på en illegal boxningsmatch.

Franky är helt omedveten om att han går rakt in i en fälla. Boris "The Blade" tänker nämligen "befria" honom från den åtråvärda diamanten, när han intet ont anande kommer till vadslagningskontoret. (Källa: www.cdon.com)

Av Dilemma - 28 april 2011 20:34

Aprilvädret är förrädiskt. Igår lurades jag att klä mig tunt av att det hade varit fint väder dagarna innan. Idag hade jag på mig de kläder jag egentligen önskade att jag hade igår. I vilket fall som helst så är jag glad att det går åt rätt håll. Livslusten har kommit tillbaka.

Av Dilemma - 25 april 2011 20:49

Av: Åsa Nilsonne


Vissa böcker flyter bara på när man läser dem. Det är något med språket, historien eller stämningen. "Bakom ljuset" är raka motsatsen. Det är något som gör att det tar emot, och det är först ca 100 sidor in i boken som jag tycker att jag börjar komma in i den. Helst vill man ju bli fångad redan under de första sidorna.


Boken huvudperson, Monika Pedersen, är osympatisk och småtjurig och hon handlar irrationellt för att lösa frågorna kring sin mammas död. Trots det hittar hon de svar hon letar efter, vilket får mig att tycka att boken känns fånig.


Något som jag har svårt för i deckare är när det till exempel efter en intervjusekvent står något i stil med men Monika kände att något fattades, det kändes som att något var fel. Där gillar jag mer när man själv som läsare får den känslan av att ha läst stycket.


En dussindeckare.


AVRÅDER

Av Dilemma - 24 april 2011 23:12

Det här är bland det gulligaste jag har sett på länge. :)


Av Dilemma - 23 april 2011 11:45

Igår var det dMz igen och efterson W är DJ så behöver han vara där mycket längre än vad jag behöver, så det är vanligt att jag går dit och hem ensam i mina korta kjolar i mörkret. Ibland möter jag en eller flera män på vägen, men jag är oftast inte särskilt nervös, det är säkert inga våldtäktsmän. Men någon av dem skulle ju kunna vara det. För mig blir alla män potentiella våldtäktsmän. Åtminstone känns det som att det är det samhället vill att jag ska tro.

Av Dilemma - 22 april 2011 19:19

Idag kändes det verkligen som att sommaren är på väg. Vid 18.30 på kvällen åt jag och W taco-middag på balkongen utan att frysa.


 

Av Dilemma - 22 april 2011 12:00

FILMTIPS


Genre: Drama, thriller

Från: 2003

Längd: 90 min

Kända skådisar: John Cusack, Amanda Peet


Handling: På grund av ett fruktansvärt oväder tvingas tio personer, oberoende av varandra, söka skydd i ett övergivet hotell. Hotellet förvandlas till något helt annat än skydd när det visar sig att en efter en blir mördad. Snart går det upp för alla att de inte har hamnat på hotellet av en slump utan på grund av krafter som för den som överlever innebär en ofattbar och skrämmande insikt.


Parallellt får man följa en slags mindre rättegång om huruvida en seriemördare, dömd till döden, ska benådas eller ej av medicinska skäl då den dömde tycks lida av personlighetsklyvning.

(Källa: Wikipedia och cdon.com)

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards