Alla inlägg under december 2012

Av Dilemma - 30 december 2012 22:51

Det absolut bästa med att inte jobba är att jag kan passa på att rida så mycket som möjligt. Nu har jag ridit en lektion om dagen i fyra dagar och jag kan inte få nog. Men en knäpp sak är att utöver att rida så har jag nästan bara sovit. Jag trodde att jag skulle ha lite mer tid till att göra saker i mellandagarna, men istället har jag sovit 10 timmar varje natt, en hel del av och till under dagarna och är ändå fortfarande trött. Bra (eller dåligt) är att de andra som jag tillbringade julen tillsammans med har varit lika trötta och hängiga. Det borde betyda att det inte har blivit något mystiskt fel på mig, utan att jag är smittad av något som kommer att gå över.

Av Dilemma - 27 december 2012 23:37

Av: Andreas Calsson


Live to win är Andreas Calssons självbiografi och man får följa Andreas från tidig barndom fram till och med första säsongen av Made in Sweden. Vilken resa! Ju mer jag får reda på om Andreas Carlsson desto mer känner jag att jag vill vara honom. Jag blev otroligt inspirerad av hans bok och trots att jag läst en hel del böcker i positivt tänkande och liknande så tror jag aldrig att jag har känt mig så här taggad efter att ha läst ut en bok. Jag önskar att boken hade fler sidor, var ännu mer omfattande och gick in mycket mer i detalj för varje låt som han har skrivit. Samtidigt tänker jag hela tider när jag läser på hur jag kan applicera Andreas erfarenheter på mitt eget liv. Det är kul att skriva låtar, men det skulle vara ännu roligare att skriva en hit.

Av Dilemma - 23 december 2012 23:53

 

Av Dilemma - 23 december 2012 10:30

Av: Khaled Hosseini


Amir växer upp i Afghanistan tillsammans med tjänstepojken Hassan som är hans bästa vän. Men fegisen Amir visar sig inte kunna vara lika lojal med Hassan som Hassan är mot honom och Amirs skuldkänslor gentemot Hassan gör att de till sist skiljs åt. Men en dag, många år senare, får Amir chansen att gottgöra sitt svek. 


Det här är en tragisk och spännande berättelse. Och utöver att följa Amirs historia så får man en inblick i livet Afghanistan och hur talibanerna behandlade landet.


Flyga drake påminner mig till viss del om Morgon i Jenin.


REKOMMENDERAR


Av Dilemma - 22 december 2012 23:37

Jag blev inbjuden till ett födelsedagsfirande med trekamp, och det var riktigt roligt trots att det bara gick sådär för min del. Grenarna var bowling, skytte och race. Jag började ju ana åt vilket håll det lutade när jag efter första grenen, bowlingen, låg sist. Men jag hämtade upp lite i skyttet (där jag faktisk kom på 5'e plats) och racet. Vi var 13 stycken som tävlade, varav 5 tjejer, och alla vi 5 tjejer hamnade på de 5 sista placeringarna vilket känns tråkigt könssteriotypiskt. Men av tjejerna kom jag 2'a, så jag är nöjd ändå.


 

Av Dilemma - 22 december 2012 19:18

Eftersom jag och W inte ska fira jul ihop i år så var vi iväg och åt julbord på Odinsborg nu i eftermiddags. Även om jag egentligen inte är särskilt förtjust i julmat så gillar jag tanken på julbord. Det är mysigt på något sätt. Av maten fick jag göra så gott jag kunde. Till exempel så är det typ omöjligt att hitta grönsaker på ett julbord, men jag upptäckte att ägghalvorna låg på isbergssallad så när jag hittade ett fat nästan slut på ägg så tog jag alla salladen därifrån.


På min tallrik är det lax, sallad, gubbröra, brysselkål och julskinka. Kanske inte värt 425 kr direkt, med vad fan, det är ju bara jul en gång om året...


   

Av Dilemma - 22 december 2012 11:15

Av: Mihály Csíkszentmihályi


Man kan ju tro att det där efternamnet är ett skämt, men det är det alltså inte...


Jag läste den här boken för jag tänker mig att flow är ett annat ord för flyt/framgång, och jag tror att det var ungefär vad författaren menade, om än inte riktigt. Jag hade hoppats på att det skulle handla mer om att faktiskt finna flow och helt enkelt hur man ska gå till väga för att få ett mer lyckat liv. Istället tycker jag att alldeles för stora delar av boken handlade om själva flow-forskningen och diagram över hur stor del av sin vakna tid som vissa människor upplevde flow.


Det positiva med boken är väl att författaren trycker på att människor inte behöver se sig som offer för sina omständigheter utan har själva möjlighet att skapa flow i sitt eget liv, men jag tycker också att boken inte är tillräckligt uppmuntrande och rakt på sak vilket kan sammanfattas med den flummiga slutklämmen "...när vi helhjärtat handlar i enlighet med flowupplevelsen bygger vi också en bro till vårt universums framtid."


AVRÅDER

Av Dilemma - 21 december 2012 20:45

Det verkar som att jorden inte gick under idag... Betyder det att vi är säkra nu? Eller, en tanke slog mig... Vilken är egentligen den sista dagen i Mayakalendern? Är 21/12 2012 den sista dagen i kalendern så kan det ju innebära att den 21'a också är en dag att räkna med, och att den första dagen som inte finns, så att säga, blir 22/12 2012. Fast jordens undergång den 22/12 har jag aldrig hört talas om. Jag borde väl kunna lite på alla experter som i flera års tid har sagt att det är den 21/12 2012 som jorden går under. De borde ju veta vad de snackar om. Bortsett från att det verkar som att den inte gick under då. Om det nu är så att vi är på den säkra sidan nu, det är ju trots allt några timmar kvar...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8 9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards