Alla inlägg under juli 2015

Av Dilemma - 31 juli 2015 18:00

Av: Lee Child


Det här är den första boken i serien om den före detta militärpolisen Jack Reacher.


Jack Reacher filmen med Tom Cruise i huvudrollen, som kom 2012, är en filmatiserien av den nionde boken i serien, Prickskytten. Det fick mig att undra om de åtta första böckerna i serien kanske inte höll måttet riktigt, och jag blev därför glatt överraskad av Dollar.


I Dollar får man träffa Jack Reacher för första gången, och man får snabbt en introduktion till hans bakgrund genom ett polisförhör som han tas in på i bokens andra kapitel. Genom att vara på fel plats vid fel tidpunkt blir Reacher misstänkt för mord, men eftersom han är smartare än lokalpolisen så går han snart från anhållen till att hjälpa till med utredningen som visar sig bli mer personlig än han kunnat ana.


Det är en fartfylld historia, som går snabbt framåt och håller spänningen uppe med många vändningar, och Reacher får flera gånger visa prov på sin förmåga att korrekt tolka små detaljer, sin orädsla och fysiska skicklighet i närkamper.


 

Av Dilemma - 28 juli 2015 20:30

Av: Joy Fielding


Om det inte var för titeln på den här boken, att omslaget föreställer en flytande kropp, att den är kategoriserad som spänning och för att författaren då och då hintar om att något kanske inte riktigt är som det ska i stil med "jag var naiv", "hon var inte den hon utgav sig för att vara" osv, så skulle jag långt in i läsningen tro att den är en vanlig roman åt chick lit hållet. Visserligen har huvudpersonen Terry en man som smyger omkring utanför huset och som ibland ringer henne med hälsningar från den förra hyresgästen till stugan Terry har på tomten, men bortsett från det så är det egentligen ingenting märkligt som händer. Ändå finns det ett inslag av spänning i handlingen, kanske mest på grund av Terrys misstänksamhet. Det är först på sida 278 som något verkligen händer, men sen tar det fart, och inte alls i den riktning jag hade föreställt mig.


 

Av Dilemma - 25 juli 2015 18:30

Av: Emylia Hall


Från nio års ålder till tretton års ålder tillbringar Beth Lowe en eller två veckor varje sommar i Ungern hos sin mamma. Sedan slutar hon tvärt, bryter all kontakt, vill aldrig mer åka dit eller ha någonting med någon av människorna där att göra.


När Beth är tjugonio år får hon ett fotoalbum med posten. "Sommarboken" heter albumet och innehåller foton från Beth somrar i Ungern. Beth tittar ingenom albumet och minns sina somrar. Ett kapitel är ett foto och en sommar, ett ganska bra sätt att bygga upp boken på.


Allting är lyckligt och trevligt och det finns ingenting som tyder på det uppbrott som man vet ska komma. Det är först vid sista fotot som Beths somrar får ett abrupt slut.


Den här historien lämnar en oerhört bitter eftersmak. Det finns så mycket som borde ha varit annorlunda. Jag blir nästan tokig på att de inte pratar med varandra, utan bara flyr och förnekar. Med tanke på hur lyckligt Beth har varit i Ungern genom hela boken så förstår jag inte hur hon är villig att ge upp det så lätt, eller hur föräldrarna kan låta henne göra det. Var inte så långsint. Prata, gråt ut, förlåt och gå vidare.


 

Av Dilemma - 20 juli 2015 20:11

Av: Donna Tartt


När Theo Decker är tretton år gammal befinner han sig tillsammans med sin mamma inne på ett museum som blir utsatt för ett terrordåd. En bomb sprängs, många människor dör, bland dem Theos mamma, medan Theo själv klarar sig i stort sett oskadd och hans liv tar en helt ny vändning. Av en döende gammal man på museet får han en tavla (Steglitsan), en ring och en adress.


Tavlan påminner Theo om hans mamma och han behåller den trots att han vet att den borde lämnas tillbaka till museet. Den blir både en tröst och ett dåligt samvete.


När kompisen Boris kommer in i historien retar jag mig på honom lika mycket som jag gillar honom. Han är som en räddning för Theo, men också den som styr honom i en tveksam riktning. Går det att lita på Boris? Som karaktär är han nog den starkaste i hela boken.


Jag tycker om den här boken. Trots att den är på nästan 800 sidor så går den snabbt att läsa och jag tycker att den är intressant nästan hela tiden. Det kanske blir lite för mycket droger efter ett tag, men historien går ändå framåt, och trots sidospår håller tavlan ihop det hela.


 

Av Dilemma - 10 juli 2015 22:33

Av: Claire Dederer


Det första jag tänker på när det gäller den här boken är att det som en yogaversion av Nick Hornbys Fever Pitch.


Dederer bestämmer sig för att börja med yoga, och genom boken får man följa inte bara hur hon utvecklas i olika yogaställningar utan också i livet. Ett kapitel beskriver en yogaställning och drar paralleller till hennes liv i övrigt, som frustrationer, vardag, vänner, barn, man och jobb.


Jag kände inte till Claire Dederer sedan innan och skulle nog inte kommit på tanken att läsa en bok om hennes liv om det inte var för att jag hade fått den gratis. Visst är det oftast intressant att läsa om andra människors liv, men i Dederers fall är det ganska vardagligt och jag tycker inte att boken intresserar mig särskilt mycket. Däremot så känner jag faktiskt ett visst intresse för att prova på yoga.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards