Alla inlägg under september 2010

Av Dilemma - 30 september 2010 16:08

Idag fyller Hannah och Miley 1 år. Hipp, hipp, hurra! Det tråkiga är att en råtta inte blir mycket mer än 1 år. Jag har haft en som har blivit 2 år, men de allra flesta har stannat någonstans runt 1,5.


Hannah, den svarta, har redan fått en knöl. Om en råtta får en knöl då är det kört. Det går att operera, jag har pratat med Ultuna, och det kostar 1500-2000kr. Nackdelarna är att det finns en påtaglig risk att råttan inte överlever nedsövningen och en ännu större risk (i stort sett garanti) att det kommer en ny knöl väldigt snart efteråt. Jag vet inte vem det är mest synd om; Hannah som vi måste avliva eller Miley som kommer att bli ensam.


Men strunt i det just nu. Det här är råttornas första och enda födelsedag så nu gäller det att fira ordentligt.


 



Av Dilemma - 29 september 2010 20:58

Jag har kommit att tänka på en sak som är ganska lämplig. Människor behöver sova ungefär 8 timmar på ett dygn, vissa mer och andra mindre. De som behöver sova mer är vakna kortare och de som kan sova mindre är vakna mer så man sover ändå vid ungefär samma tider varje dygn.


Det som jag har kommit att tänka på är att det sammanfaller väldigt lämpligt med antalet mörka timmar på ett dygn, lite beroende på om det är sommar eller vinter eller var på jorden man bor. Men på det stor hela sover människor när det är mörkt och är vakna när det är ljust.


Det är väldigt passande att människor har en dygnsrytm på ungefär 24 timmar, eventuellt lite mer på helger. Tänk om människor behövde sova 15 timmar och orkade vara vakna i 20, vad knasigt det skulle bli efter ett tag då. Då skulle det bli mörka nattperioden mitt på ”dagen” ibland.


Katter sover ju väldigt mycket, men de har fortfarande en 24-timmars dygnsrytm vad jag vet. De missar många av de ljusa timmarna, men det bryr sig nog inte katter om eftersom de är nattdjur. Men det är det jag är inne på när det gäller människor. Man behöver sova ungefär 8 timmar och det är i ungefär 8 timmar som det är mörkt och då tänker jag mig generellt över hela jorden.


Det här är ju säkert ingen slump. Jag antar att man blir trött för att det är mörkt. Det här med att människor (och djur) måste sova efter ett tag, för att processa tankar och vila upp kroppen, det är mörkret som gör det. Fast när jag och W åkte till USA, över flera tidszoner, då var vi vakna mycket längre än vanligt. Då blev vi väldigt trötta trots att det fortfarande var ljust ute och somnade tidigt.


Det är såklart inget märkvärdigt med att människors dygnsrytm är anpassad efter jordens rotation, men lämpligt är det.

Av Dilemma - 28 september 2010 21:01

Det kändes inte bra imorse när jag i sista stunden valde vinterjackan framför höstjackan, men det var väldigt skönt när jag cyklade sen.

Av Dilemma - 27 september 2010 22:45

Det har blivit bestämt att Sverige ska göra sig av med 50-öringarna. Det tycker jag är en fantastisk idé. För min del så tycker jag att vi ska sluta med alla mynt helt och hållet. Förslaget att börja med ett 20-kronors mynt är helt bisarrt, då tar vi ju ett steg tillbaka i kampen mot mynten.


Men om vi koncentrerar oss på 50-öringen så har den inte långt kvar. Sista september, alltså nu på torsdag, är sista dagen som den går att använda. Och vad kommer att hända med alla 50-öringar? Eftersom de knappt har något värde så kommer de flesta säkert att ligga kvar i lådor och plånböcker och bli helt värdelösa.


Skrämmande fakta är att när den blanka 50-öringen drogs in "försvann" 125 miljoner kronor. Det kan inte vara bra för statskassan.


Jag har samlat ihop våra 50-öringar här hemma och fick ihop hela 10 kronor. Idag lade jag dem i en bössa till röda korset. Det känns skönt att vara av med dem.

Av Dilemma - 27 september 2010 20:46

Innan jag gick och tränade kände jag mig kall och trött. Nu är jag varm och pigg. Toppen!

Av Dilemma - 26 september 2010 18:30

Hollywood håller på och spelar in en scen till "The girl with the dragon tattoo" (Män som hatar kvinnor) nere på stan. Jag gick förbi och kollade läget. Så nära har jag aldrig varit en inspelningsplats, förutom när jag jobbade på TV och befann mig innanför avspärrningarna, men då var det bara en simpel TV-serie och nu är det Hollywood-film. Jag stannade och tittade fascinerat i säkert en hel minut.


 

Av Dilemma - 26 september 2010 15:54

 

Jag önskar att det här var en bild på UHV's nya klubbmästare i rallylydnad, men tyvärr blev det inte så den här gången.


Det fanns nybörjarklass och fortsättningsklass. När det sen var prisutdelning så hade de lagt ihop alla tävlande från båda klasserna så att det bara skulle bli en klubbmästare. Wilma kom på tredje plats, men hon var bäst av alla som tävlat i fortsättningsklassen. Hon blev slagen av två nybörjare (och nybörjarmomenten är ju mycket lättare...) varav den ena, som kom på andra plats, går min kurs. Det var väldigt kul tycker jag.

Av Dilemma - 25 september 2010 15:01

Idag var Wilma riktigt taggad och det var kul. När vi kom fram till klubben som anordnade tävlingen kunde vi se agilitybanan och Wilma började gny rastlöst i bilen. Så låter hon när hon tycker att man är långsam, till exempel om hon har koppel på sig och väntar i hallen på att vi ska gå ut, då kan hon gnäll/gny när jag tar på mig skorna om jag är långsam. Nu tyckte hon nog att det tog för lång tid för oss att parkera. Hon hoppade snabbt ur när jag öppnade dörren och hade bråttom till banan.


Hon var inte bara taggad idag, hon var duktig också. Hon var snabb i både agility och hopp och fick för första gången inga tidsfel. I båda klasserna fick hon dock 5 fel i slalomet för att hon nästan missade en pinne, så vi måste öva mer slalom.


I agilityn räckte 5 fel till en 5'e plats (av ca 30 tävlande) vilket är första gången Wilma får ett pris i agility. Hon fick en rosett och en "hundskruv" som man skruvar ner i marken och sätter fast kopplet i. Det var väldigt bra att hon vann en sån, för en sån hade vi tänkt köpa. I hopp-klassen var det många duktiga tävlande så där blev det bara en 11'e plats, men det var ändå väldigt bra och vi är supernöjda. Det är kul att hon har fått upp farten och det känns som att vi äntligen tävlar "på riktigt" nu när det inte blev några tidsfel. Hon ser för go ut när hon springer snabbt.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards