Alla inlägg under februari 2010

Av Dilemma - 28 februari 2010 19:15

Som Gino ungefär, fast utan vit choklad. I den här är det ananas, honungmelon, mango och physalis. Och två matskedar yoghurtglass med skogsbärssmak.

  

Av Dilemma - 28 februari 2010 11:00

Av: Junot Diaz


Den här boken hade jag väldigt svårt för. Jag vet knappt var jag ska börja, men jag gör ett försök.


Boken har inte mycket till repliker utan det som sägs är inbakat i texten, helt utan citationstecken eller talstreck. Det som sägs dyker bara upp mitt i texten som en mening, och svaret från en annan person är meningen efter. Det kan vara lätt att blanda ihop med vad personerna tänker.


Det är MASSOR med fotnoter i boken. Och de är långa. De kan vara över halva sidan fotnot och de gör att det blir konstanta avbrott i läsandet. Varje gång jag vänder blad och ser fotnoten from hell kan jag inte låta bli att undslippa en suck. Men ändå kan jag inte låta bli att läsa varje fotnot, fast jag oftast inte ens kommer ihåg vad som stod där när jag vänt blad.


Boken innehåller väldigt många ord och uttryck på spanska som för mig är lika meningslösa och intetsägande som om det skulle ha varit blankt. Och ibland är det faktiskt streck i boken istället för namn eller citat, vilket jag inte alls förstå anledningen till.


Det finns någon som kallar sig ”jag” i boken. I fotnoterna antar jag att det är författaren. Kapitlen handlar om olika personer och ibland är ”jag” i ett kapitel personen som det kapitlet handlar om, men ibland är det någon annan. Är det författaren även då?  I så fall bor författaren en vid ett tillfälle tillsammans med en av karaktärerna i boken.


Historien utspelar sig till stora delar i Dominikanska Republiken och handlar uteslutande, som jag uppfattar det, om mörkhyade personer. Hela tiden står det ”blattar”. Jag har fått för mig att blattar inte vill bli kallade för blattar. Och att det står så stör mig en del märker jag.


Bokan heter ju Oscar Waos korta förunderliga liv, men det handlar minst lika mycket om hans släktingars liv. Dessutom tycker jag inte att det är något särskilt förunderlig med Oscars liv.


Boken påminner mig faktiskt lite om Hjärtdjur i stilen, men den är inte alls så obegriplig som Hjärtdjur var. Att den påminner mig om Hjärtdjur kan också bero på att Oscars syster heter Lola och det pratades mycket om en Lola i Hjärtdjur.


AVRÅDER

Av Dilemma - 27 februari 2010 21:32

Kort sammanfattning:


1. Sibel - Kanske den mordernaste låten av alla bidrag, men med ett väldigt märkligt slut.

2. Py Bäckman - Ozzy-look-a-like som borde stanna vid textskrivandet.

3. NEO - Knasig falsettsång i refrängen, men ändå I like it.

4. Lovestoned - Trallvänligt och meningslöst. Jag glömmer bort låten direkt när den tar slut.

5. Anna Bergendahl - Trygg och självklar på scenen. Jag älskar att hon har Converse.

6. Pernilla Wahlgren - Låter precis så som man föreställer sig en blandning av Linda Bengtzing och Carola. Schlager hör inte hemma i Melodifestivalen.

7. Noll diciplin - Hade nog gjort sig bättre i Lilla Melodifestivalen.

8. Peter Jöback - Känns som att låten vill och kan mer, men når inte riktigt ända fram.

Av Dilemma - 27 februari 2010 15:56

Det är något märkligt som händer. Min trygga omväld är sig inte lik. När jag är nere på stan ser jag helt plötsligt att det står Bananbyrån på Pressbyråns skylt. Bara sådär. Utan förvarning eller nått. Bananbyrån? En känsla av overklighet drar över mig. Det kan ju inte vara på riktigt. Är det ett skämt? Är det de där "Blåsningen" som är i farten? Och lika plötsligt står det på Apotekets skylt "Kronans Droghandel".


Både Bananbyrån och Droghandeln är ju toksköna namn, och det är ju sjukt oseriöst på ett härligt sätt. Den ironiska generationen har vuxit upp och fått beslutandemakt.


  

Av Dilemma - 27 februari 2010 11:15

Igår hyrde jag och W "Musik and lyrics", på Blu Ray såklart. Efter att vi hade kollat på den och jag skulle gå ut med Wilma upplevde jag det som att det låg en svag dimma i trappuppgången. Det är ju anmärkningsvärt när verkligheten har sämre bild än en film. Nu är tekniken så utvecklad att TV har gått om verkligheten i klara och skapa bilder. Nu är det dags för verkligheten att komma ikapp. 

Av Dilemma - 26 februari 2010 18:23

  

Av Dilemma - 26 februari 2010 12:30

Jag var ute en sväng och det är något som är annorlunda. Jag var tvungen att ta av mig mer och mer. Först tog jag av vantarna, sen halsduken och till sist var jag tvungen att knäppa upp jackan. Och ändå blev jag svettig. Är det så här det är när det är sommar? Jag har gömt bort...

Av Dilemma - 25 februari 2010 16:25

Wilma ringde vid 10-tiden och sa att hon var redo att komma hem kl 13. Jag hade pappa på stand by, så han kom in och hämtade mig och sen åkte vi och hämtade Wilma. Hon verkade helt normal. Pigg och glad. Men hon har sovit ända sedan vi kom hem.


En kastrering kostar vanligtvis runt 5000kr, men efter att ha ringt runt till flera olika djursjukhus valde vi det dyraste stället. 8000kr fick vi betala, och med förundersökning och olika mediciner nästan 9000kr. Men vi valde inte dem för att de var dyrast, jag hade gärna betalat bara 5000kr, utan de var helt enkelt bäst. Vi var på SLU i Ultuna.


  

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards