Alla inlägg under augusti 2017

Av Dilemma - 15 augusti 2017 20:17

Av: Stieg Larsson


Ja, jag vet att jag är sen som läser den här boken nu, drygt 10 år efter att den gavs ut. Jag såg filmen och sedan blev det inte av att jag läste boken, förrän nu. Och det innebär att jag på väldigt kort tid gått från att (kanske) aldrig ha sett filmen först och läst boken sedan till att ha gjort det två gånger.


Jag förstår att den här boken blev populär. Jag tycker att den är spännande, med bra karaktärer och en riktigt bra uppbyggd deckargåta. I boken får historien om Wennerström mer plats än vad den fick i filmen, men det är gåtan Harriet som såklart är mest fängslande. I bokens sista ca 80 sidor så är vad som hände med Harriet uppklarat, och för min del hade det nog nästan kunnat få sluta där, resten handlar istället om efterspelet och om Wennerström. Även om det är intressant att läsa om hur Lisbeth Salander lurar av honom pengar.


 

Av Dilemma - 3 augusti 2017 09:49

Av: Anita Amirrezvani


Först fanns ingenting och sedan fanns någonting. Före Gud fanns ingen.


Det här är historien om en namnlös flicka och hennes liv i Persien på 1620-talet. Hon är ensambarn och när hennes far dör flyttar hon tillsammans med sin mor från byn de bott i hem till avlägsna släktingar i staden Esfahan. Men där tas de inte emot som familjemedlemmar utan som tjänstefolk. Flickan är i tonåren och mogen för att giftas bort, men då hon inte har någon hemgift kan hon bara få tremånaderskontrakt. För at tjäna egna pengar börjar hon rita mönster och väva sidenmattor. Någon som hon gjorde redan i sin hemby, men som hon kan utveckla nu när hon bor hon släktingar där mannen är vävmästare.


Det här är en bok som handlar mycket om konsten att knyta mattor. Den handlar också om en ung flickas liv i en kultur som känns helt avlägsen min egen. Jag tycker att boken blir mer och mer intressant ju mer jag kommer in i den. I varje kapitel finns också en saga, där fem av dem är traditionella persiska eller islamska historier och två är författarens egna. Sagorna bidrar på sitt sätt till stämningen, men visar också på att kvinnor hanteras som egendom.


Det äts mycket daldar i den här boken. Jag blev väldigt sugen på dadlar.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards