Alla inlägg under juli 2017

Av Dilemma - 24 juli 2017 10:17

Av: Paula Hawkins


Det här är nog första gången, eller i alla fall en av få gånger, då jag läser boken efter att jag har sett filmen. Filmen tyckte jag inte om när jag såg den. Jag tyckte att den gick för långsamt och att det grinades för mycket. Men jag tyckte också om historien och tänkte redan när jag såg filmen att den kanske skulle göra sig bättre i bokform där man kan läsa i sitt eget tempo.


Jag tyckte mycket bättre om boken. Även boken går ganska långsamt fram och det grinas en hel del, och jag undrar verkligen vad jag hade tyckt om boken om jag inte hade sett filmen först och skaffat mig låga förväntningar. Jag tycker om hur historien berättas, hur den är uppbyggd, jag tycker om karaktärerna och jag tycker om språket. Och jag tycker fortfarande om historien. Jag känner nästan för att se filmen igen.


Boken handlar om Rachel som varje dag åker tåg förbi ett hus där hos har fantiserat ihop en historia om personerna som bor där. När kvinnan försvinner försöker hon ta reda på vad som har hänt henne och blir samtidigt själv mer och mer inblandad i fallet.


(När jag läset boken så var jag kvinnan på tåget som läste Kvinnan på tåget...)


 

Av Dilemma - 14 juli 2017 13:15

Av: Jonathan Safran Foer


Mycket intressant bok om köttindustrin, djurfabriker och slakterier. Det är en bok som väcker många tankar.


Redan tidigt i boken börjar jag fundera över min egen syn på kött som mat. Jag tycker att det känns okej att äta kor, grisar, kycklingar, får, vilt, fiskar och skaldjur. Jag tycker inte att det känns okej att äta hund, katt, häst, insekter eller människa. De åsikterna är på inget sätt mina egna. Jag har fått dem genom min uppväxt och accepterat dem utan att ta ställning. Om jag hade gjort en egen uppdelning, utan påverkan utifrån, av djur som jag kan tänka mig att äta och djur som jag inte kan tänka mig att äta, så hade det kanske sett helt annorlunda ut.


När jag läser om djurfabrikerna så är det verkligen helt vidrigt. Det är sjukt att människor behandlar djur så illa. Att människor använder levande varelser som om de fanns till för människans skull och att vi kan göra vad vi vill med dem. Är det bättre att äta ett djur som fötts upp för att slaktas och ätas och som levt ett olyckligt liv i plågor? Eller är det bättre att äta ett älskat djur som levt eller långt och lyckligt liv, t ex sin egen hund? Är det bästa att inte äta djur alls? Vad är mest moraliskt riktigt?


Boken beskriver köttindustrin i USA. Jag kan bara hoppas, önska och försöka intala mig att det säkert inte är lika illa i Sverige. Även om inte lika illa som USA inte automatiskt betyder bra. Lider de svenska djuren som ska bli mat inte alls? Eller lider det bara mindre än de amerikanska djuren? Hur föds slaktkycklingar upp i Sverige? Får grisar gå fritt ute?


Om jag köper kött så köper jag svenskt, ekologiskt kött. Men jag äter mycket kött som jag inte köper själv. Skinkan på frukostbuffén på hotell, var kommer den ifrån? Kycklingen i ceasarsalladen, hur är den uppfödd? Om jag är utomlands och äter kött så är det kötten garanterat inte svenskt. Bidrar jag till djurfabrikerna och att djurplågeriet kan fortsätta?


Skulle jag fortsätta äta kött om jag fick veta att köttindustrin i Sverige är precis lika illa som i USA? Antagligen, tyvärr. Skulle jag sluta äta kött helt om det bara berodde på mig och det innebar att allt djurplågeri världen över skulle upphöra? Absolut. Skulle jag kunna minska min köttkonsumtion för att på något sätt försöka göra en skillnad även om det inte på långa vägar är tillräckligt? Ja.


Konsumenterna borde få större insyn i köttindustrin, och inte blunda för vad som pågår. Djurfabrikerna måste upphöra. Och inte bara ur djurrättslig synvinkel, även med tanke på t ex miljöförstöring, arbetsmiljö och sjukdomsspridning. Det är inte hållbart i längden. Det får inte fortsätta på det här sättet. Framför allt tycker jag att ansvaret inte ska ligga på den enskilda konsumenten. Det måste upp på högre nivå.


REKOMMENDERAR

 

Av Dilemma - 10 juli 2017 22:14

Av: Elena Ferrante


Om jag hade vetat att det här var första boken i en serie av fyra så hade jag kanske inte tagit mig an den. Å andra sida så kanske jag hade det för jag hade hört mycket gott om den. Tyvärr tycker jag inte riktigt att den levde upp till mina förväntningar.


Det är en historia som börjar med att den ena av två äldre kvinnor är försvunnen och den andra bestämmer sig för att skriva ner deras historia. Sedan börjar boken från början med barndom och slutar tvärt efter tonåren. Jag tycker att historien är anekdotiskt berättad och jag får inte riktigt känslan av att vara närvarande i historien. Stundtals får jag intrycket av att historien är verklighetsbaserad för att vissa bitar känns så vardagliga och realistiska.


På sätt och vis tycker jag om historien och jag kommer antagligen att läsa följande tre böcker. Det jag tror var anledningen till att jag blev lite besviken var nog att jag inte riktigt sögs in i berättelsen, men jag tycker att båda karaktärerna Lila och Elena är väldigt verklighetstrogna och deras vänskap precis sådär komplex som vänskap kan vara.


 

Av Dilemma - 8 juli 2017 20:22

Av: Jo Nesbø


Gengångare är den 9'de boken om Harry Hole. Harry har varit i Hongkong i tre år, men kommer nu tillbaka till Oslo. Nykter och uppfrächad återvänder han för att rentvå sin exflickväns son från mordmisstankar.


Det var sju år sedan jag läste 8'de boken i serien, och har sedan dess läst bok 1 och 2, så jag har inte riktigt koll på vändningarna på det privata planet hos Harry. Alla böcker kan absolut läsas som fristående, men för att få Harrys sammanhänhande historia så önskar jag att jag hade läst dem i utgivningsordning.


Efter det oväntade slutet vill jag snabbt ta mig an nästa bok i serien.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards