Alla inlägg under maj 2013

Av Dilemma - 29 maj 2013 18:30

Som jag kommer ihåg den gamla filmen Evil Dead, den får 1981, så var den inte särskilt skrämmande. Till och med lite skrattretande. Det var inte så jag upplevde Evil Dead 2013. De har gjort ett riktigt bra jobb med remaken. Me like!


Den gamla trailern.

Evil Dead 1981:


Den nya trailern.

Evil Dead 2013:

Av Dilemma - 28 maj 2013 17:30

Av: Majgull Axelsson


Jag är väldigt förtjust i Majgull Axelssons sätt att skriva och har verkligen gillat de två tidigare böckerna som jag har läst av henne, Aprilhäxan och Is och vatten, vatten och is. Den här boken fastnar jag inte för på samma sätt även om den fortfarande helt klart är läsvärd.


Moderspassion utspelar sig i Arvika under några stormiga dygn och man får lära känna några olika karaktärer och deras komplicerade relationer till partners och barn. Huvudkaraktären heter Minna och det är genom henne man träffar de övriga personerna i boken. En historia (flera) med mycket sorg, men också om att förändra sin situation och blicka framåt.

Av Dilemma - 27 maj 2013 21:30

När jag är på väg hem från jobbet i fredags hör jag en duns till vänster om mig och när jag tittar dit hinner jag precis se en fågel störtdyka ner i marken och landa pladask.


Birds falling down the rooftops. Out of the sky like raindrops.


Den ligger helt platt, med vingarna utåt och huvudet bakåtböjt över ryggen och näbben öppen rakt upp mot himlen. Den är helt blickstilla. Shit, den har brutit nacken! Den måste ha flugit in i fönstrer på huset och störtat. Men den blinkar, så den lever. Jag går fram och puttar försiktigt till huvudet med foten så att det ska hamna rätt, det ser för obehagligt ut när den sitter sådär. Då ramlar huvudet och hela fågeln framåt och ligger nu istället med kinden mot marken, vingarna fortfarande rakt ut.


Jag står och funderar på vad jag ska göra och försöker motstå frestelsen att stryka fågeln tröstande över ryggen. Helst av allt vill jag ta den i fickan och rusa till närmsta veterinär. Då kommer en arbetskamrat cyklandes och jag konsulterar henne för rådgivning. "Vi måste döda den!" hävdar hon när jag har förklarat situationen. Fågeln har nu satt sig upp, dragit in vingarna lite och ruskat på huvudet. Jag misstänker hjärnskakning, men tror inte längre på bruten nacke.

"Vi ska inte döda den!"

"Men tänk om den lider."

Jo visst, det skulle vara hemskt om den lider, men det skulle vara ännu hemskare om vi dödade den om den har en chans att klara sig. (Människor lider ju, då kan väl djur också göra det ibland...)


Fågeln gör inga fler försök till att röra på sig, och nu kryper det myror på den. Min arbetskamrat tror att den kanske är paralyserad av att vi är så nära, föreslår att vi ska lämna den ifred och sedan titta på måndag om den är kvar. Innan jag går tar jag ett maskrosblad och stryker bort alla myrorna och önskar fågeln lycka till.


Hela helgen funderar jag på vad som hände med den där fågeln. Enda sättet för mig att få reda på det är ju om den ligger död kvar på måndag, och det vill jag ju inte. Då svävar jag hellre i ovisshet och föreställer mig att allt blev bra.


I morse gick jag förbi och såg ingen fågel...


Efter jobbet går jag förbi platsen tillsammans med en annan arbetskamrat och berättar om fågeln för henne. "I fredags?" frågar hon "precis här?" Hon berättar då att när hon gick hem från jobbet i fredags hade det suttit en kvinna på huk där och fotat en fågel, helt fascinerad över att hon fick komma så nära. Min arbetskamrat hade stannat och tittat på. "Vad hände med fågeln?! Rörde den på sig??"

"Ja" berättar min arbetskamrat. "När kvinnan hade fotat klart och gått en bit bort så ruskade fågeln på sig och flög upp i ett träd i närheten." !!!



 

Av Dilemma - 25 maj 2013 17:02

Efter att ha tränat alldeles för lite så sprang jag i onsdags Blodomloppet på en under omständigheterna hyfsad tid (31 min inklusive en hel del kryssande mellan folkmassor som stoppade upp.). Den här gången hade jag valt att springa 5 km för jag insåg redan när jag anmälde mig att jag inte hade lust att lägga den tiden jag borde på att träna upp mig i form för att springa 1 mil när jag inte har sprungit längre än en agilitybana sedan förra sommaren och inte ens satt min fot på friskis på drygt två månader.


Det här blev första gången som jag sprang ett lopp på 5 km. Det som slog mig vid målgången var 5 km kändes kort. Trots att jag endast hade varit ute och sprungit tre gånger inför loppet så kändes det bra i kroppen och jag behövde inte kravla slutkörd över mållinjen utan kände till och med att jag nog hade orkat lika långt till. Men även om jag kanske hade orkat milen så ska jag komma ihåg till näst år hur skön tanken på att bara springa 5 km var inför loppet.

Av Dilemma - 21 maj 2013 21:54

Nu är det ett och ett halvt år sedan vi flyttade från vår förra lägenhet. Eller är det två och ett halvt år sedan...? Kan tiden gå så fort? Nej, drygt ett och ett halvt år borde det vara. I söndags var jag tillbaka. De som köpte av oss ska sälja och jag och W gick dit på visningen. Det är som en helt ny lägenhet. De har gjort om planlösningen och målat allt vitt. Vi hade en hel del färger på väggarna, men nu var det vitt överallt, vitmålat och vita tapeter. Och knappt några möbler. Endast det allra nödvändigaste, men jag har svårt att föreställa mig att de har lyckats bo så hela tiden.


När vi flyttade in i lägenheten gjorde vi om en hel del. Den var riktigt risig och vi målade alla lister, väggar, tak och balkongen, alla köksluckor, lade nytt golv i köket, skaffade ny spis och nytt kakel och totalrenoverade hela badrummet. Jag tänkte många gånger att om han som sålde lägenheten till oss såg den då så skulle han inte känna igen den. Nu på visningen kände vi inte igen den. Det kändes inte som att vi hade bott där i åtta år. Jag saknade badrummet och balkongen lite, men jag skulle absolut inte vilja flytta tillbaka.


Han som sålde till oss fick till sist slumpa bort lägenheten till fast pris. När vi sålde fick vi till sist slumpa bort den till fast pris. Nu har den 7 budgivare och är uppe i ett rejält överpris. Vitt och sparsam möblering lönar sig.

Av Dilemma - 16 maj 2013 20:11

Att vinna tävlingar är roligt, men för att vinna tävlingar behöver man vara med i tävlingar. Men bara för att man är med i tävlingar så är det inte säkert att man vinner. Men om man inte är med så är det säkert att man inte vinner. Därför bör man vara med...


Film är roligt så jag och W knåpade ihop en liten film om hur det är att vara med i musiktävlingen Livekarusellen, vilket gav oss en tredje placering och gjorde oss 2000 kr rikare. Kul!


Av Dilemma - 15 maj 2013 22:01

Lite agilityträning sådär på kvällskvisten är inte helt fel.


Av Dilemma - 13 maj 2013 19:14

Jag har inte varit lika intresserad av övergivna platser som W har varit, men när Jan Jörnmark hade en föreläsning på min arbetsplats så passade vi båda på att gå dit och lyssna. Ganska fascinerande faktiskt, och snygga bilder.


Övergivna platsers hemsida finns här.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards