Alla inlägg under juni 2016

Av Dilemma - 28 juni 2016 18:05

Av: Robin Pilcher


Händelserna i den här boken är centrerade till tre veckors festivaler i Edinburgh. Det är många personer inblandade och i början av boken tycker jag att det blir rörigt att hela tiden presenteras för nya karaktärer. Men till sist börjar de återkomma och jag får grepp om vem som är vem. Jag tycker att det är kul att övergångarna från en karaktär till nästa ofta sker med någon gemensam detalj, till exempel att de befinner sig på samma plats.


Jag får en väldigt gammeldags känsla av den här boken. Trots att den är modern på så sätt att det förekommer mobiltelefoner så känns det som att den skulle vara skriven mycket tidigare än 2007. Det är något med språket och hur karaktärerna beter sig som gör det.


Eftersom Fenix (bokförlaget) har kategoriserat boken som romantik så föreställer jag mig att den är skriven av en kvinnlig författare. Men det är någonting som känns fel (jag har svårt att sätta fingret på vad, men det är något med beskrivningarna av de kvinnliga karaktärerna) och halvvägs in i boken googlar jag Robin Pilcher som mycket riktigt visar sig vara man. Efter det faller bitarna mer på plats på något sätt.


Den här boken handlar som sagt om flera olika karaktärer. Alla är på något sätt inblandade i festivalerna i Edinburgh och kommer av olika anledningar att bli involverade i varandra. Jag gillar festivalstämningen och historien i sig, men har svårt för dialogerna som känns väldigt overkliga och krystade.


 

Av Dilemma - 23 juni 2016 18:29

Av: Tony Parsons


Harry Silver är otrogen mot sin fru, vilket får henne att lämna honom och England och åka till Japan för att skaffa ett jobb där. Något hon drömt om länge, men avböjt det erbjudande hon fick för att stanna i England och gifta sig med Harry. Kvar blir Harry med deras treårige son. I samma veva blir Harry av med jobbet och han skaffar sig nya prioriteringar i livet.


Harry försöker få sin fru Gina tillbaka, hantera att han har blivit ensamstående förälder, kämpa för att behålla vårdnaden av sin son när Gina återvänder, handskas med sin fars dåliga hälsa, få ett förhållande med en ny kvinna att fungera och till sist göra det som är bäst för sonen.


Jag tycker att boken är bra skriven och jag ledsnar egentigen inte på den när jag läser. Men jag längtade aldrig efter att fortsätta läsa och nu när jag läst ut den så känns det inte som om den gjorde något intryck över huvud taget. Antagligen har jag glömt bort den om ett år.


 

Av Dilemma - 6 juni 2016 15:11

Av: Marcus Birro


Huvudpersonen i den här boken, jag'et som man aldrig får veta namnet på, är uppvuxen i Göteborg, men har inte varit där på 10 år. När en barndomsvän oväntat dör bestämmer han sig för att åka tillbaka och återförena bandet för att spela på begravningen. Resan tillbaka till Göteborg väcker minnen till liv, och att träffa det gamla kompisgänget igen får det att kännas som förr men ändå inte.


Vissa skildringar i den här boken tycker jag att jag känner igen mig i. Särskilt kul tycker jag att det är med referenser till gamla gothband eftersom jag själv lyssnade mycket på dessa band när jag var ungdom.


 

Av Dilemma - 2 juni 2016 19:46

Av: Magdalena Graaf


Jag visste inte särskilt mycket om Magdalena Graaf innan jag läste den här boken, och jag trodde inte att jag skulle tycka att den var särskilt givande. Men jag tyckte faktiskt om den. Jag trodde att Magdalenas perfekta liv skulle handla om lyxliv och ytlighet, men istället visade sig titeln betyda att det inte finns något perfekt liv och hon skriver en hel del om sin oglamorösa vardag. Hon inleder starkt med ett kapitel om sin hjärnblödning och fortsätter sedan med spridda nedslag i livet.


Magdalena har fyra söner (sedan boken skrevs har hennes äldsta son dött och hon har fått en femte) och man kanske skulle känna igen sig ännu mer i Magdalenas anekdoter om man har barn själv.


Som Magdalena själv skriver i inledning så vill hon att boken ska vara en räddande boj till alla som känner sig misslyckade, och hon hoppas att man ska få sig både ett skratt och en tankeställare. Det tycker jag att hon lyckas med.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards