Alla inlägg under maj 2014

Av Dilemma - 14 maj 2014 18:15

Nu har vi sett det sista av duvorna tänkte jag när jag slängde ut den här på balkongen:

 


Sen möts jag ändå av den här synen när jag kommer hem från jobbet:

 

Av Dilemma - 12 maj 2014 21:41

Av: Joshua Foer


Journalisten Joshua Foer (bror till en av mina favoritförfattare, Jonathan Safran Foer) besöker det Amerikanska mästerskaper i minne för att skriva en artikel. Han fascineras av deltagarna och deras häpnandsväckande förmåga att minnas, och har väldigt svårt att tro dem när de säger att det är något som vem som helst kan lära sig. Foer lockas av tanken på att försöka öva upp sitt eget minne. Till sin hjälp har han den karismatiske minnesmästaren Ed, och efter ett års coaching ställer Foer själv upp i det Amerikanska minnesmästerskapet.


I boken får man följa Foer resa från att inte ens komma ihåg vad han åt till lunch dagen innan, till att bland annat kunna memorera en kortlek på mindre än en minut. Man får träffa flera färgstarka karaktärer, både personer som minns för mycket och som minns för lite. Man får beskrivningar av metoder som man kan använda sig av om man själv vill förbättre sitt minne. Hur används minnet idag, hur användes det förut. Framför allt får man följa Foers egen träning och hans tankar kring den.


Jag tycker att boken är mycket fängslande. Jag gillar hur den är skriven, och det visar sig att jag tycker att ämnet är väldigt intressant. Jag gillar varvandet mellan Foers träning och besöken hos andra personer. Även om jag inte alls blir sugen på att träna upp mitt eget minne så gillar jag att jag nu vet hur jag kan göra om jag skulle få för mig att göra det i framtiden.


REKOMMENDERAR


 

Av Dilemma - 7 maj 2014 21:29

I två veckors tid nu har W fört ett krig mot två duvor som oinbjudna har slagit läger på vår balkong. Det började med att vi hörde ett förbannat tjattrande från balkongen och möttes av två duvor som snabbt flög iväg, duvskit på möblerna och början till ett pinnbo under soffan, när vi öppnade dörren.


Någon dag senare var boet lite mer färdigställt och vi började misstänka att de hade tänkt stanna ett tag. W läste på Internet att om man flyttar på en duvas bo så kommer den inte tillbaka. W sopade ut boet från under soffan och satte för med kompostgaller. Pinnarna lämnade han på golvet så att de kunde komma och hämta dem och skulle slippa skaffa nya.


Någon dag senare var pinnarna borta. När vi tittar under soffan är boet tillbaka där. Kompostgaller hjälper inte ett dugg mot en bestämd fågel. W läste på Internet att om man kastar bort en duvas bo så kommer den inte tillbaka. W sopar fram boet från under soffan och slänger det.


Någon dag senare har vi ny pinnar under soffan på balkongen. W sopar fram pinnarna, kastar dem och vänder upp och ner på hela soffan.


Någon dag senare hör vi ett förbannat tjattrande från balkongen. När vi öppnar dörren sticker en duva ut huvudet från den upp och ner vända soffan och granskar oss. W vänder tillbaka soffan och två duvor flyger iväg och sätter sig på grannhusets tak och sitter sedan där och betraktar allt som händer på vår balkong. W läser på Internet att duvor är rädda för CD-skivor. Om man hänger ut CD-skivor så kommer duvorna inte tillbaka. W hänger ut CD-skivor.


I morse möttes jag av den här synen:

   

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards