Alla inlägg under september 2009

Av Dilemma - 30 september 2009 18:20

Jag parallelkollade på Ugly Betty och Harper's Island i en hel vecka i början av sommaren innan jag lade märket till att Henry och Henry spelades av samma skådis, trots att de till och med hade samma namn.

Av Dilemma - 29 september 2009 21:07

Idag har jag varit på spinning för första gången på ca två månader. Det kändes riktigt bra. Jag måste hitta tid för att kunna gå oftare.

Av Dilemma - 29 september 2009 11:30

Nu läser jag en bok i populärpsykologi som liknar vardagsfeminism. Jag gillar oftast inte sånna här böcker men jag läser den för att en kompis tipsade om den. Det är en sån bok där man blir upprörd på var och varannan sida.


En sak som författarna har lagt märket till är att kvinnor har rört sig ut från hemmen, till arbetsmarknaden, på senaste tiden, men att män inte alls har rört sig in mot hemmen i samma takt. Det är en av anledningarna till att kvinnor blir utbrända. Författarna tar upp en annan bok som handlar om precis samma sak och den författarens lösning på problemet var att alla män ska ha 6 timmars arbetsdag, medan kvinnor fortfarande ska ha 8. Det tyckte de här författarna var ett tänkvärt och bra förslag.


Även W tyckte att det var ett väldigt bra förslag. Jag är av annan åsikt. Jag skulle bli jätteavundsjuk om W kunde sitta hemma och spela TV-spel två timmar mer än mig varje dag.

Av Dilemma - 28 september 2009 21:42

Nu har jag skapat en Gästbok i bloggen också. Den finns längst ner i menyraden till höger. Skriv gärna något så får jag se om jag har några besökare.

Av Dilemma - 28 september 2009 17:15


Av Lena Ebervall och Per E Samuelson


Boken är en sann historia som utspelar sig på 30-50 talet i Sverige. Det är en otrolig historia om Kurt Haijby som under några få år på 30-talet var Kung Gustaf V's älskare. Vilket var en stor skandal på den tiden, men inte känns särskilt märkvärdigt idag.


Boken är skriven i skönlitterär form, men känns som en blandning mellan skönlitteratur och historiebok. Det är många och detaljerade händelser med, på ett sätt som man nog aldrig hade skrivit om historien var helt påhittad. Men det är tur att alla detaljer är med, för det är det som gör boken intressant. Som enbart skönlitteratur håller det inte. Historien är inte tillräckligt spännande på egen hand, utan att uppröras av rättsväsendet i Sverige.


Kurt Haijby tycker jag både illa om och synd om igenom boken. Och varför det tar slut mellan Kurt och Kungen saknas helt.


Boken är nog mycket mer intressant om man själv var med på 40-50 talet. Nu innehåller den en massa personer och händelser som för mig bara låter vagt bekanta. Språket innehåller också en massa ord som word skulle varna för att de i vanlig text kan kännas invecklade och byråkratiska.

Av Dilemma - 27 september 2009 12:30

W har upptäckt att de har börjat sälja Root Beer i "vår" Ica butik. Det var länge sedan jag såg någon så överlycklig.

Av Dilemma - 26 september 2009 20:45

Den här veckan har jag skakat hand med ca 80 personer på två dagar på jobbet. Jag undrar om det ökar risken för att drabbas av förkylning eller om det gör mig immun?

Av Dilemma - 26 september 2009 17:47

Idag har jag och W köpt grejer till bilen.


Vi började på Mekonomen där vi köpte låsbart tanklock, handbok, spolarvätska, olja, rutskrapa och fläktrem. Där stötte vi också på vårt första problem. Killen i kassan, typ 20 år, frågade vilken fläktrem vi skulle byta. Det fanns tydligen två eller tre. W blev osäker och föreslog att vi kanske skulle avvakta med fläktremmen. Jag frågade hur man visste vilken man behövde. "Det ser man" blev svaret. Jag frågade om han kunde kolla det åt oss och det kunde han, så vi gick ut till bilen. Det var första gången vi öppnade motorhuven.


Sen bar det av till El giganten där vi köpte en GPS.


Sist åkte vi till Statoil och fixade Statoil-kort och tog en biltvätt/vax silver. Nu blänker den fint, bilen.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards