Alla inlägg under november 2018

Av Dilemma - 30 november 2018 13:14

Av: Richelle Mead


Skuggkysst är den tredje boken i Vampire Academy serien på sex böcker. Den fösta boken, Törst, var jag inte särskilt förtjust i, men den andra boken, Fruset blod, tyckte jag bättre om. Den här tredje boken tycker jag också är helt okej. Jag tror att det beror på att det är samma översättare som för bok två och att jag har vant mig med konceptet och bekantat mig med karaktärerna.


I Skuggkysst är det dags för praktik på skolan och dhampirerna behöver slåss mot beskyddare som låtsas vara strigoi för att skydda sina moroi. Rose får inte beskydda sin bästa kompis Lissa under praktiken vilket gör henne väldigt upprörd. Och dessutom har hon börjat se spöken, vilken får henne att undra varför de visar sig för henne. Eller om det är så att hon är galen, vilket de hon berättar om spökena för verkar tro. 


Allt leder fram till en stor fight och den här boken slutar så att jag blir sugen på att läsa nästa. Det var ju typiskt eftersom jag bara hade de tre första böckerna i serien och de två övriga inte har slutat så att jag har varit särskilt intresserad av att läsa vidare.


 

Av Dilemma - 11 november 2018 15:44

Av: Ransom Riggs


Jag ger mig än en gång in i Riggs värld med peculiars, ymbrynes, time loops, hollowgasts och wights i den här tredje och sista delen om Miss Peregrine's peculiar Children. Precis som del två är del tre fartfylld från början till slut, och den tar vid precis där del två slutar.


Jacob och Emma tar sig till den värsta slum-loopen man kan tänka sig för att rädda sina kompisar, och Jacob övar upp sin nya förmåga som han upptäcker i slutet på andra delen.


Del ett är nog fortfarande den del som jag tyckte allra bäst om, men alla tre böckerna är definitivt läsvärda och känns egentligen som en enda bok eftersom de fortsätter precis där förgående bok slutar.


Del 1

Del 2


SPOILER


När jag såg filmen, som inte alls slutade som bok 1 slutade, så tänkte jag att det kanske var slutet på hela historien man fick se. Alltså att bok tre skulle sluta så som filmen slutade. Men det gjorde den inte alls. Jag tycker nog att bok tre hade ett bättre slut än vad filmen hade.


 


Av Dilemma - 1 november 2018 20:39

Av: John Irving


Den här boken har stått i min bokhylla i flera år utan att jag har känt för att läsa den. Jag har inte vetat något om den och den har väl helt enkelt inte tilltalat mig av någon anledning. Men nu kände jag att det var dags, och oj vad jag sögs in i historien.


Redan från start gillar jag språket, karaktärerna, handlingen och berättartekniken. Trots bokens dryga 600 sidor så vill jag inte lämna de här personerna och miljöerna när jag närmar mig slutet.


Bokens huvudperson, Dr Daruwalla, är i Indien för att samla dvärgblod till sitt projekt att försöka lösa gåtan med dvärgväxt. Men det är bara inledningsvis handlingen i boken. Sedan får man ta del av tidigare händelser och historier från flera av bokens färgstarka karaktärer. Och en stor del av handlingen kretsar kring det mord som sker tidigt och som visar sig ha anknytning till händelser redan tjugo år tidigare.


REKOMMENDERAR


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards