Alla inlägg under oktober 2009

Av Dilemma - 31 oktober 2009 18:08

  


Wilma och jag har gjort oss redo för kvällens Halloweenparty. Wilma ska vara kräfta. Gissa vem jag ska vara :)

Av Dilemma - 30 oktober 2009 23:36

Ikväll var vi hemma hos mina föräldrar och tittade på Idol. Ett av sina rum har de inrett med 52 tums plasma widescreen och surround ljud. Trots det sitter de alltid i vardagsrummet med den lilla 32 tummaren när de tittar på TV. Idag när vi var där ville vi titta på den stora TV'n. Det var ett väldigt knappande på 4 olika dosor för att få till en bild som vi var nöjda med, innan de försökte få ordning på ljudet. Vi höll på under hela inledningen och första reklamen med alla möjliga olika inställningar innan vi gav upp och stängde av surround ljudet igen och nöjde oss med ljudet från själva TV'n...

Av Dilemma - 30 oktober 2009 16:50

Egentligen går det inte alls att jämföra Baltic Queen med Vision of the Seas. De lirar inte i samma liga. Don't get me wrong, Baltic Queen är kanske den finaste färjan som går regelbundet från Stockholm. Men jag har ändå gjort en jämförelse här.


Hytten
BQ – ganska rymlig, helt okej hytt
VotS – Trots att vi bodde i en av deras billigare hytter var det lyxigt med dubbelsäng, soffa, ishink och allt annat man kan behöva


Utrymme
BQ – det gick snabbt att lära sig hitta. Allmänna utrymmen bestod främst av två däck
VotS – sista dagen hittade vi ännu en plats som vi inte hade varit på innan


Stil
BQ – snyggt, fräscht, lyxigt
VotS – snyggt, fräscht, lyxigt


Frukost
BQ – den sämsta frukostbuffén jag varit med om
VotS – den bästa frukostbuffén jag varit med om


Middag
BQ – helt okej middagsbuffé med samma rätter båda dagarna
VotS – personlig kypare och trerättersmeny med flera olika alternativ som var nya varje dag


Städning
BQ – ingen städning i hytten trots att vi hängde ut ”städning tack” skylten
VotS – personlig städare som bäddade och städade två gången om dagen, och lämnade nya handdukar vikta som djur


Show
BQ – mycket, mycket märklig
VotS – världsklass


Kryssningsvärd
BQ – saknas
VotS – trevliga partyhöjare


Aktiviteter
BQ – Karaoke, sen inte så mycket mer
VotS – vi hann nog inte ens med hälften trots att vi knappt sov. Vill man kan man vara sysselsatt non stop


Ben & Jerry bar
BQ – saknas
VotS – självklart, mums


Parfymeri
BQ – stort, imponerande utbud
VotS – förvånande dåligt


Gung
BQ – gungar på ganska bra utanför Tallinn. Jag tycker fortfarande att det gungar lite, trots att vi kom hem i förrgår
VotS – saknas, man märker inte ens att man är på en båt


Känsla
BQ – inget man skryter om i efterhand
VotS – man känner sig bra kaxig när man kliver av/på båten i hamnen


Säkerhetshysteri
BQ – obefintlig, visade inte ens passet en enda gång
VotS – pass- och biljettkontroll, väskscanning, metalldetektor och fotografering vid varje av och påstigning. Dessutom alcogel som första stopp innan lunchbuffén


Service
BQ – vill man ha något att dricka får man gå och beställa det i baren
VotS – var man än sätter sig kommer det direkt fram någon och frågar om man önskar sig något


Personal
BQ – säger inte mer än nödvändigt och tittar bort om man ler mot dem
VotS – alla hejar hela tiden, även städare i korridoren


Fylla
BQ – inte alls farligt, men såg en vakt jaga två nakna personer uppe vid discot
VotS – det här är inte en båt som man åker för att bli full


Upplevelse
BQ – inget utöver det vanliga
VotS – längtar tillbaka


  

Av Dilemma - 29 oktober 2009 20:45

Efter att jag varit hos frisören idag åkte jag ut till mina föräldrar för att få hjälp av pappa med att byta till vinterdäck. Det är så mycket man måste tänka på som bilägare...


När jag kom in i låg deras katt så här roligt:

  

Av Dilemma - 29 oktober 2009 19:24

Efter dagens besök hos frisören.

  

Av Dilemma - 28 oktober 2009 21:59

Ikväll på agilityn körde vi först en bana, som sedan numrerades om till en annan, där ett av de tidigare hopphindren uteblev. En av deltagarna blev förvirrad.

"Ska vi hoppa över det där hindret?" frågade hon.

"Nej, det ska ni inte göra" svarade tränaren.

"Nähä, då har jag fattat fel. Jag måste gå banan igen..."


Jag anade en miss i kommunikationen och frågade henne om när hon säger "hoppa över" menade "strunta i". Först tittade hon på mig som om det var helt självklart. Men sen gick det upp ett ljus.

Av Dilemma - 28 oktober 2009 17:02

Nu är jag tillbaka från Tallinn-resan. Och precis som jag misstänkte så är jag inte ett dugg utvilad nu, utan tröttare än vad jag var innan jag åkte. Men kul hade vi, och det är ju dumt att sova bort resan.


Baltic Queen är en jättfin båt. Ingenting jämfört med Vision of the Seas, som jag åkte i somras, förstås, men stor och modern. Och full med estländare. Jag upptäckte att estländare är väldigt risiga. Man kunde direkt se om någon var estländare eller svensk. Jag undrar om estländarna också kan se det här, eller om de tycker att vi svenskar är risiga istället. Jag upptäckte också att estländarna har lite underligt mode. Jag hade tänkt shoppa i Tallinn, men insåg tidigt att det nog skulle bli svårt.


Dessutom var det så varmt i alla varuhus att trots att vi tog av oss jackorna klarade man inte längre än några minuter inomhus innan man blev helt svimfärdig och törstig. Jag fick gå utan jacka utomhus också för att kyla ner mig. Vi förstod inte anledningen till denna enorma värme...


Vi såg en väldigt märklig show på båten. Glittrig och porrig och helt utan tema. Med både tjejer och killar i pyttesmå dräkter. En av dansarna var sjukt lik Filip Hammar, om man bortser från magmusklerna. Tjejerna hade många små blåmärken på benen. Det är ett hårt liv att vara dansare. De var också väldigt välvaxade. Brasilianskt antagligen. De var inte rädda för att sära på benen i de små stringkorsetter de hade på sig. Och på Front Row, där ser man allt.


Redo för lite förfest i hytten:

  


Av Dilemma - 26 oktober 2009 12:23

  


Wilma gör vad som helst för att få följa med. Men det hjälper inte. Hon får stanna hemma med grannen.


Nu drar vi snart. Skepp o'hoj! Hörs när vi kommer tillbaka.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards