Alla inlägg under februari 2012

Av Dilemma - 29 februari 2012 20:53

Idag är det den 29 februari. En sån där dag som egentligen inte finns. Och det tycker jag att jag märkte på jobbet också, jag fick typ 3 mail och inte ett enda telefonsamtal på hela dagen.


Efter jobbet var jag och W på bio och jag förväntade mig att vi skulle vara typ ensamma i salongen, men det var nog nästan halvfullt. Vi såg Tinker Tailor Soldier Spy. W ville se den för att det skulle vara män i kostymer på 70-talet. Han blev nöjd med filmen. Jag blev kanske inte lika nöjd. Först störde jag mig på att den var så brusig, sen vande jag mig lite, sen somnade jag nog lite, sen efteråt fick W berätta för mig vad den handlade om och det verkar som att den egentligen inte handlade om särskilt mycket.

Av Dilemma - 27 februari 2012 22:10

Trots att jag har en smartphone så brukar jag inte ladda ner appar, men nyligen gjorde jag det och jag har använt den varje dag sedan dess. Jag promenerar till och från jobbet på dagarna och det tar ca 20-25 minuter. Det blir nästan 50 minuter varje dag som jag bara går och inte använder på något sätt. Jag har funderat på att lyssna på musik under tiden, men det blir inte av. Då måste jag bestämma mig för vilken musik jag ska lyssna på (jag vill ju inte lyssna på samma låtar vare dag) och se till att ha den i telefonen och, ja, det har känts för omständigt att ens ta tag i.


Men så fick jag ett tips av en jobbarkompis och nu har den där promenadtiden verkligen kommit till användning. Jag har laddat hem Sveriges Radios app och nu lyssnar jag på P3 dokumentär på väg till jobbet och hem. Ett avsnitt räcker i tre vändor och de där dokumentärerna är riktigt spännande.


Jag är glad att jag har kommit på ett sätt att skaffa mig lite allmänbildning på väg till och från jobbet. Nu skulle det vara bra om jag även kunde komma på ett sätt att tjäna pengar medan jag jobbar.

Av Dilemma - 25 februari 2012 01:37

     

Av Dilemma - 23 februari 2012 20:23

Det är jättebra att snön smälter bort, men det har sina nackdelar också...


 

Av Dilemma - 22 februari 2012 17:36

Senaste dagarna har jag (kanske med ganska mycket vilja) fått för mig att det börjar kännas som lite vår i luften. Jag hoppas att det värsta är över nu och att inte börjar leta sig ner mot -10 grader igen. För ganska exakt ett år sedan var jag på Gran Canaria och det var ju helt fantastiskt. Då var det en mycket kallare vinter här i Sverige så det passade väldigt bra att åka till Kanarieöarna då. Men även om det är en mildare vinter i år så känner jag att en Gran Canaria resa inte skulle sitta helt fel nu heller. Jag får pigga upp mig själv med förra årets bilder istället.


           

Av Dilemma - 21 februari 2012 21:21

Av: Ray Kluun


Änklingen är uppföljaren till En sorts kärlek och här får vi följa Sten och treåriga dottern Luna under månaderna direkt efter Carmens död.


Boken är indelad i tre delar där första delen börjar direkt efter Carmens död med att hon i några dagar ligger i sin kista i vardagsrummet. Efter begravningen går Sten bananas, ligger runt, knarkar och festar vilt och att samtidigt ensamstående ta hand om en treåring visar sig svårt.


Under en galen Ibiza-resa får WTC-katastrofen Sten på andra tankar och han avbryter resan för att istället umgås med sin dotter.


I del två tillbringar Sten och Luna en vecka i Thailand och i tredje delen åker de till Australien för att åka runt i en husbil i några månader.


Det är i del tre som det känns som att det börjar ordna upp sig för Sten och det handlar mycket om hur vardagen blir på resande fot med husbil och treåring. Sten måste ta hand om Luna och han måste anpassa sig då han blir nekad många av de aktiviteter han vill prova för att han har ett litet barn med sig. Tredje delen är den del av boken som jag tycker är minst intressant.


Hela boken är läsvärd. Den håller ett högt tempo precis som sin föregångare och är inte alls lika sorglig. Har man läst En sorts kärlek bör man läsa den här också, men jag tror att det kan vara svårt att läsa Änklingen utan att ha läst En sorts kärlek först.

Av Dilemma - 20 februari 2012 20:31

Jag och W har bestämt oss för att testa det här med matkasse och idag fick vi den första leveransen. Det kändes väldigt trevligt när det knackade på ytterdörren och det där står en kille och överräcker två kassar matvaror. Raka vägen in i köket och packa upp. Vi fick recept för fem måltider och ingredienserna vi behöver för att laga dessa. Det var riktigt roligt att packa ur de där kassarna och se vad som fanns i. Vi satte igång med matlagningen direkt och kvällens middag var chili con carne. Lättlagat, helt okej smakmässigt, och lagom stor portion för att bli mätt men inte för mycket. En måltid är för fyra personer så vi fryste in hälften för att ha nästa vecka och har valt att bara ha matkasse levererad varannan vecka. Det bästa av allt var att vi inte behövde handla eller bestämma oss för vad vi skulle äta. Efter första dagen så får matkassen Väl Godkänt.

Av Dilemma - 19 februari 2012 00:06

Stekt halloumi på en bädd av ruccola med hallonbalsamico.

 


Stekt lax med ungsrostade persillandekryddade rotfrukter och champinjoner med spenat/valnöt/fetaost-fyllning. Till det en krämig grönsaksbuljongssås och medelhavssallad med smakrik vitlöks- och senapsdressning.

 


Baileyspannacotta toppad med pecannöt.

 


Filmen vi såg sen var helt okej. Den hade en manusidé som egentligen har alla förutsättningar emot sig. En prins som stammar som blir kung och behöver hålla ett tal. Men hur torftigt det än låter så blev filmen riktigt bra.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards