Alla inlägg under januari 2012

Av Dilemma - 30 januari 2012 18:09

Av: Jonas Joelson


Efter första kapitlet tycker jag att Tabula Rasa Hotels känns som en grabbig chick-lit och påminner mig om Sophia Wolf Lösnitz Stockholm Rosé med mycket supande och festande. Men Tabula Rasa Hotels är mer än så. Med ett halvårs mellanrum får man följa reklamaren David Skoglund före och efter en avgörande händelse i hans liv.


De mystiska Tabula Rasa Hotels har kontaktat reklambyråer i Stockhom med en svårknäckt hemsida för att avgöra vilken byrå som ska få jobba med lanseringen av deras nya hotell i Sverige. David tar sig an hemsidan för att vinna både jobbet och kvinnan som jobbar för hotellen.


Det är fartfyllt, det är spännande, det är Stockholm och det är kuber.


REKOMMENDERAR

Av Dilemma - 28 januari 2012 20:00

Nu har The Voice Sverige kommer in i fas 2 i tävlingen, duellerna. Jag hoppades att det skulle bli mer intressant nu, för de blinda auditions hade jag lessnat på för länge sedan, men det är fortfarande precis lika segt och avsnittet kändes oerhört långt.


Hittills har coacherna, utan att se sångarna, valt ut 12 stycken vardera till sina lag. Nu får de se sångarna och ska peta bort den hälften som de är minst nöjda med. Det sker genom dueller. Sångare ur samma lag paras ihop två och två, sjunger samma låt tillsammans som en duett, och direkt efteråt är det tack och hej till den ena av dem.


Jag har svårt att föreställa mig att cocherna är så dumma att de sätter två av sina bästa sångare mot varandra. Redan innan duellen är det ganska givet vem som kommer att gå vidare och det ska nog ganska mycket till för att den som är underdog ska vinna. Dessutom väljer coachen vilken låt duellanterna ska sjunga och då kan de passa på att välja en låt som passar den bättre sångaren något bättre. Och efter duellen är det coachen själv som väljer vem som får stanna och vem som får åka hem, med viss inrådan från sin nya sidekick.


Och mycket riktigt, duell efter duell utan att bjuda på några överranskningar. Man kan redan utifrån audition gissa vem som kommer att gå vidare, och efter duellen *psst, psst, tissel, tassel* "oj, vad svårt att välja" och så åker den hem som man förstått ska åka redan från början.


Men i avsnittets sista duell händer det oväntade som får programmet att kännas inte riktigt lika förutsägbart. I tävlingen som bara ska handla om att hitta den perfekta rösten väljer Ola Salo att behålla sin underdog med motiveringen att hon har mer att öva på röstmässigt och han vill vara med på den resan. Killen som får åka hem är redan fulländad och kommer att lyckas ändå.

Av Dilemma - 27 januari 2012 18:53

W visade mig den sjukaste översättningen på Goggle Översätt. Vad ligger bakom det här? Försöker Goggle Översätt att motverka jämställdheten?


Gå in på Google Översätt och skriv den engelska meningen men are men and men cleans the kitchen och översätt till svenska. Knasigt?

Av Dilemma - 26 januari 2012 19:47

Bilen har besiktats idag och den fick mycket beröm av besiktningskillen. "Var får man tag på en så här fin bil?" var det första han sa. "Den är verkligen fin, verkligen fin" sa han flera gången under besiktningen när han knackade och tittade och undersökte. "Sånna här bilar finns inte längre" konstaterade han och berättade också att om det kom in en bil av samma modell så "är de i ett helt annat skick, helt annat". Jag känner mig på något märkligt vis stolt över bilen.

Av Dilemma - 25 januari 2012 20:00

Av: Hisham Matar


Det här är den första boken som jag har läst i manusform, alltså att hela boken är utskriven på A4-papper. Det kan vara anledningen till att jag aldrig fick riktigt samma känsla när jag läste som jag brukar få när jag läser pocketböcker.


I boken får man följa Nuri och hans familj och barndom. Nuris pappas försvinner spårlöst vilket Nuri tar väldigt hårt. Även om det är det centrala i historien så har jag svårt att sätta fingret på vad boken egentligen handlar om. Kanske är det relationen till Mona, kanske är det helt enkelt Nuris uppväxt. Det som står klart är att det är en bok fylld med kärlek, sorg och saknad.


Matar kommer från Libyen och även om boken ursprungligen är skriven på engelska så tycker jag att språket i den svenska översättningen känns annorlunda mot vad jag är van vid från svenska och amerikanska författare.


En sak i boken som jag tycker blir något rörigt är att de åker mellan olika länder och jag har svårt att hänga med i vilket land de för tillfället befinner sig i.

Av Dilemma - 25 januari 2012 17:15

Av: Karin Alvtegen


Jag förstod, när jag läste Blonde, att det inte skulle bli lätt för den boken jag läste efteråt att vara i närheten av lika välskriven, och därför valde jag en bok som jag ändå inte trodde skulle ha en chans. Och så blev det också. En sannolik historia är lagom-okej, lättläst, men ingen bok man går och tänker på i efterhand.


Jag känner inga direkta sympatier för någon av karaktärerna i boken och relationen mellan Helena och Anders känns inte trovärdig. En inte särskilt sannolik historia där man i några dagar får följa "den hemlige miljonären" Anders som av en slump tar jobb som målare hos hotellägarinnan Helena.

Av Dilemma - 24 januari 2012 22:31

Ikväll har jag för första gången varit på en bokrelease. Det var för Jonas Joelsons bok Tabula Rasa Hotels. Det var en något märklig upplevelse, men trevlig. Jag och min +1 kom på utsatt tid och då var det i stort sett inga där. Jag passade på att ta en foto av ölbordet som verkligen var välfyllt.

 


Sen, efter hand, vällde det in folk och till sist var det så fullt att man absolut inte kunde flytta sig från platsen som man hade hamnat på och jag kände mig väldigt glad att jag och min vän kommit tidigt så att vi hann norpa två av de få sittplatserna i fönstret.


Joelsons agent pratade om när hon första gången hade fått manuset och Joelson själv svarade kort på några frågor om boken. Jag har själv fått boken i manusform i ett annat sammanhang för några veckor sedan och läste de två första kapitlen inför idag. Jag måste säga att jag tycker att det börjar lovande.


Beijing 8 bjöd på god mat.

 

Av Dilemma - 23 januari 2012 20:15

Det var länge sedan jag var på en hemmafest av det slaget som brorsan bjöd på i helgen. En välfylld middagsbuffé och ett ännu mer välfyllt drinkbord. Men ändå råkade det bli någon missbedömningen av åtgången när maten såg nästan orörd ut efter att alla hade ätit och tagit om, medan drinkbordet var slut till sista droppen och det bara fanns virke kvar vid 03.30 Diverse kortspel av typen "Fuck the dealer" hjälpte till att snabba på drickandet.


När alla gästerna hade åkt hem gick jag, W och brorsan och spelade Kinect, och till min stora glädje visade det sig att jag ägde. Jag undrar om jag är lika överlägsen även i nyktert tillstånd. Jag har mätt vardagsrummet här hemma och kommit fram till att vi borde få plats med Kinect i vår lägenhet också.


Trots mycket alkohol och sen kväll så vaknade jag förvånansvärt utvilad och välmående dagen efter, och det gjorde ju hela festen ännu bättre. Jag var från början lite osäker på hur det skulle gå med ridningen på söndagskvällen, men det var inga problem alls.


 


Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards