Alla inlägg under oktober 2015

Av Dilemma - 27 oktober 2015 17:00

Av: Becca Fitzpatrick

Den här historien påminner mig en hel del om Twilight. High school tjej hamnar bredvid mörk mystisk kille på biologilektionerna. Hans utstrålning är både sexig och farlig och hon känner en dragning till honom samtidigt som hennes instinkt säger att hon borde hålla sig borta. Men den här killen är ingen vampyr, han är en fallen ängel.


I samband med att Patch dök upp i Noras liv börjar hon också bli utsatt för fara. Någon i rånarluva är ute efter henne. Kan Nora lita på Patch, som alltid verkar befinns sig på samma plats som hon, eller är det han som ligger bakom allting?


 


Av Dilemma - 24 oktober 2015 13:00

Av: Jenny Rogneby


De inledande kapitlen skummar jag bara igenom som om det här var vilken kriminalroman som helst. Men sedan händer något som fångar min uppmärksamhet och efter det är boken spännande. Leona är polisen som får uppdraget att utreda rån utförda av en sjuårig flicka, och som på nätterna hemma när familjen sover spelar bort sparpengarna som ska användas till sonens tarmoperation på nätpoker.


Jag både gillar och ogillar Leona och tycker att hon är en intressant karaktär. Boken påminner mig till viss del om Dexter.


 


Av Dilemma - 8 oktober 2015 22:08

Av: Andy Weir


Alla i expeditionen Ares 3 tror att Mark Watney har avlidit efter att ha blivit spetsad av en antenn och lämnar honom under en storm då de tvingas avbryta sitt uppdrag och fly mars. Men Watney överlever mirakulöst och förstår snabbt att han är kvarlämnad ensam på planeten. Efter en första lättnad över att vara vid liv inser han att för att ta sig ifrån mars levande så behöver han hålla sig vid liv i fyra år tills nästa expedition kommer. Till sig hjälp har han det som NASA lämnat på planeten under olika expeditioner.


Det här är rymdnörderi på detaljnivå. Något som jag aldrig har varit intresserad av. Men ändå så tycker jag att boken är både intressant och spännande. Jag känner igen en bra och välskriven historia när jag läser den, även om den ligger långt utanför mitt intresseområde. Jag tror att det mest fascinerande av alltihop är att den känns trovärdig.


Det är ingen lätt uppgift som Watney har framför sig och såklart är det väldigt mycket som inte går som det är tänkt. För varje missöde som han råkar ut för behöver han tänka, räkna och komma på lösningar med hjälp av det som finns till hands. Själva uträkningarna förstår jag knappt och jag försöker inte hänga med i resonemangen, men de ger ytterligare en dimension till historien och bidrar till känslan av trovärdighet. Watney har också humor och hopp om livet, vilket gör honom till en sympatisk karaktär.


Däremot så tycker jag att det är lite synd att Watneys karaktärsdrag går igen hos flera andra karaktärer i boken. De flesta börjar sina resonemang med vad de har tillgång till, vad som krävs, vad som inte fungerar och långa uträkningar och är dessutom lite drygskojiga.


Dagen efter att jag läst ut boken såg jag filmatiseringen. Matt Damon gör en lysande rolltolkning. Jag känner verkligen att han är Mark Watney, vilket också kanske kan bero på att jag hade Damon i huvudet när jag läste boken. Filmen har fått med det viktigaste från boken, men är det smarta lösningar och uträkningar i överflöd man är ute efter då är det boken man ska läsa.


REKOMMENDERAR


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards