Alla inlägg under maj 2019

Av Dilemma - 26 maj 2019 17:29

Av: Håkan Nesser


Precis som de övriga två böckerna som jag har läst i den här serien så början historien som en roman innan en kriminalinspektör kommer in i bilden. Och precis som i övriga två böcker så känns det som att kriminalinspektör Gunnar Barbarotti inte tillför fallet någonting. 


Jag gillar ändå böckerna om Barbarotti, men det är för historierna innan Barbarotti introduceras. Man skulle kunna skippa deckarbiten och bara fortsätta med historien.


SPOILERVARNING nedan. 


I berättelsen om Herr Roos så vinner Ante Valdemar Roos en stor summa pengar som han håller hemlig för sin fru. Han köper ett torp på landet och tillbringar dagarna där istället för att åka till jobbet. Snart träffar han Anna som rymt från ett behandlingshem, det sker ett mord och Valdemar och Anna ger sig iväg på flykt. 


Vissa saker som känns lite otroliga är att många gånger så gissar kriminalinspektörerna helt rätt när de ska anta vad som har inträffat. T ex bör vi leta i skogen och se om Valdermar och Anna också ligger mördare här i närheten, nej de är säkert skyldiga och har flytt. Tror vi att de har bytt flyktbil, nä, det har de antlgligen inte gjort... 


Jag gillar inte att historien inte får något riktigt slut. Jag skulle vilja ha en uppklarad historia. 


 

Av Dilemma - 25 maj 2019 11:19

Av: Stacy Schiff


Jag hade alldeles för höga förväntningar på den här boken. Jag hoppades att den skulle vara skriven i romanform utifrån Kleopatras liv, eller att den, om det var en biografi, åtminstone skulle vara spännande och kronologiskt uppbyggd. Den visade sig vara varken eller. 


Jag hade gärna sett att boken började med att Kleopatra föds, men den började på något sätt mitt i. Och den innehåller alldeles för mycket årtal som jag inte orkar bry mig om, och då blir det svårt att hålla reda på om olika händelser inträffar före eller efter varandra. 


Första två meningarna i boken, kapitel 1, är: "Kleopatra VII, en av de mest berömda kvinnor som någonsin har levat, regerade över Egypten i tjugotvå år. Hon förlorade ett kungarike, vann det tillbaka och var nära att förlora det igen, samlade ett imperium och förlorade till sist allt." Länge tänkte jag att jag läste någon sorts inledning, men hela boken är skriven på samma sätt. Som någon sorts sammanfattning. Det är ingen historia som man sugs in i och känner att man är på plats. Det är alldeles för mycket skolbok för mig. 


Dessutom förutsätts det ibland att man redan har koll på vissa saker. Till exempel står det vid något tillfälle att det är första gången hon har diademet på sig. Vilket diadem?? Att läsa den här boken helt utan förkunskaper blir ganska meningslöst. 


Boken innehåller också en del bilder. De är insprängda i följd vid två ställen. Då är de placerade mitt i en mening, till och med mitt i ett ord. Man läser "... försök att inte-", fyra sidor bilder, "grera den egyptiska drottningen...". Det är inte ovanligt att det är så med bilder i böcker, men jag gillar det inte. Är det meningen att man ska läsa ut kapitlet och sedan gå tillbaka och titta på bilderna, eller ska man bryta mitt i meningen och ändå komma in i flytet igen?


Det händer i stort sett aldrig, men den här gången läste jag inte ut boken. Jag stannade halvvägs och läste sedan om Kleopatras liv på Wikipedia. Det var minst lika givande och tog inte alls lika lång tid. Jag förstår nästan inte hur man kan misslyckas med en bok om Kleopatras liv.


 



Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards