Alla inlägg under augusti 2015

Vi

Av Dilemma - 31 augusti 2015 19:19

Av: David Nicholls


En smålustig tågluffarbok om en familj på semester i Europa.


Douglas fru Connie väcker honom mitt i natten för att meddela att hon funderar på att flytta ifrån honom i samband med att deras son Albie flyttar hemifrån. Men den stora resan i Europa, som redan är planerad och betald, ska de först åka på tillsammans, och Douglas ser resan som sin chans att få Connie att ändra sig innan hon lämnar honom. Men saker går inte som Douglas tänkt och en bit in i semester rymmer Albie, Connie åker hem och Douglas fortsätter resan på egen hand i ett desperat försök att någonstans i Europa hitta Albie, ta med honom hem och vinna tillbaka Connies kärlek.


Boken är bitvis smårolig, men hela tiden med underliggande tragik. Jag tycker också att den efter ett tag känns ganska töntig och tröttsam. Och jag tycker att den är så pass olik En dag att det skulle kunna vara två olika författare.


 


Av Dilemma - 21 augusti 2015 22:38

Av: Majgull Axelsson


Miriam heter egentligen inte Miriam, något som hon har hållit hemligt ända sedan hon kom till koncentrationslägret Ravensbrück. Men på sin 85-årsdag kan hon inte hålla sig längre, och efter påtryckningar under en promenad med barnbarnet Camilla börjar Miriam berätta sin historia.


Boken varvar nutid, 85-årsdagen, med tillbakablickar till Miriams tid i Sverige och tiden i koncentrationsläger.


Jag tycker att bokn är bra, men inte alls lika gripande som jag upplevde Sarahs nyckel.


 



Av Dilemma - 7 augusti 2015 11:34

Av: Karl Ove Knausgård


Det här är andra delen i Knausgårds självbiografi. Den är skriven på samma vardagliga detaljnivå med filosofiska utsvävningar som första delen. Den här gången var jag mer beredd och kom in i boken snabbare än med första. Jag förväntar mig inte längre att det ska leda någonvart, att något ska hända, jag läser det mer som en inblick i någons liv. Bokens första ca 60 sidor är en beskrivning av ett barnkalas, och jag förstår inte hur man kan dra ut på det så länge och fortfarande få det läsvärt.


I Min kamp 2 berättar Karl Ove om när han träffade sin fru Linda, deras relation och familj.


 



Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards