Alla inlägg under november 2019

Av Dilemma - 21 november 2019 15:10

Av: Nora Roberts


Efter förra boken jag läste så behövde jag lätta upp med något helt annat. En dröm blir sann är den tredje och sista fristående delen efter Att våga drömma och Om drömmen blir verklighet


Jag kommer ihåg att jag tyckte väldigt mycket om den första delen, men nu har jag svårt att förstå varför. Första delen kan inte vara så olik del två och tre att jag skulle tycka så mycket bättre om den. Den kanske bara råkade passa mig just då. 


I En dröm blir sann får man följa Laura Templeton som är nyskild och som hyr ut sitt stall till sin brors badboy-kompis Michael. Man förstår direkt att de kommer att få ihop det. 


Det finns något härligt med miljön och situationerna i de här tre böckerna, kanske en känsla som hänger kvar från första boken. I övrigt så känns de ganska töntiga och krystade. 


 

Av Dilemma - 21 november 2019 14:54

Av: Peter Englund


Det här är en bok som utspelar sig under första världskriget, och där man får följa 19 personer i deras olika roller under kriget, baserat på dagboksanteckningar och gamla dokument. Boken innehåller också en del bilder. 


Det här var en bok som var ganska jobbig att läsa, av flera orsaker. Den innehåller väldigt mycket fotnoter, vilket gör att det hela tiden blir avbrott i läsningen och svårt att komma in i ett flyt. Till sist bestämde jag mig för att strunta i fotnoterna och tycker att det var lite enklare att komma in i historierna då. Jag tyckte att det var svårt att komma ihåg vem som var vem. Det finns ett persongalleri i början av boken, och det tittade jag i ibland, men blir likadant som med fotnoterna, det stör läsningen. Jag kännde att jag läste utan att lägga något på minnet. Det är väldigt korta kapitel, så man byter person ofta, vilket kanske kan vara en av orsakerna. Men jag tror också att jag inte var tillräckligt intresserad. Och det i sin tur bidrog nog till att jag hade svårt att komma ihåg vem som var vem. Sen är det såklart även jobbigt att läsa den på grund av att den handlar om verkliga personer i ett verkligt krig och den innehåller en hel del jobbiga beskrivningar. 


Det är en historiskt intressant bok, och av den anledningen något som alla borde läsa. Den har givit mig en bild av första världskriget som jag inte hade innan. Jag hoppas att det här är så nära ett krig som jag någonsin behöver komma. 


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards