Alla inlägg under november 2014

Av Dilemma - 28 november 2014 18:04

Av: Jenna Jameson (och Neil Strauss)


Största anledningen till att jag läste den här boken var för att Neil Strauss var spökförfattare och jag gillar hans sätt att skriva sedan jag läst The Game. Innan jag läste boken var jag inte särskilt intresserad av Jenna Jameson, men ändå tyckte jag att det var väldigt intressant att läsa om hennes liv. (När jag förut läste en bok om Marilyn Monroe så blev jag så fascinerad av henne att jag efteråt såg nästan alla hennes filmer. Är dock inte säker på att jag kommer att göra det den här gången. ;-) )


Boken innehåller utöver vanlig brödtext serietecknade stycken, dagboksutdrag, dialoger som verkar vara från en intervjusituation och väldigt många bilder.


Jenna skriver ärligt och utan försköningar om uppväxt, droger, vänner, övergrepp och porrbranchen. Jag känner mig inspirerad av henne när jag läser. Hon är så utsatt och ändå så stark. Hon står för sina val och det hon vill göra. Hon marknadsför sig och ställer krav, ser inte ner på sin yrkesgrupp utan bestämmer sig istället för att bli den mest kända porrstjärnan i världen. Man kan väl inte annat än säga att hon lyckades.


 

Av Dilemma - 16 november 2014 21:41

Av: Johan Kinde


Jag har länge varit förtjust i Lustans Lakejer både musik-och textmässigt, så när jag på en Lustans Lakejer spelning hade chansen att köpa ett signerat ex av Johan Kindes debutroman så slår jag till direkt.


Någon sorts extas utspelar sig tidigt åttiotal och handlar om Julian som går på gymnasiet, skriver texter åt sina kompisar som har ett band, hänger på den nyöppnade klubben 84:an, testar knark och är vansinningt kär i Lina. Livet är både enkelt och komplicerat.


För min del så tycker jag att boken har många igenkänningsfaktorer. Jag gillar att den handlar om en textförfattare, jag gillar att den handlar om ett band som slår igenom, jag gillar att den handlar om ungdomar med en alternativ klädstil och en klubb där alla som på något sätt stod utanför känner sig hemma.


 

Av Dilemma - 14 november 2014 17:48

           

Av Dilemma - 11 november 2014 21:48

Av: Denise Rudberg


Boken handlar om Åse som har ett halvtråkigt förhållande med en man som hon inte är kär i och som driver en framgångsrik inredningsbutik tillsammans med sin syster. När hon var ungdom spelade hon tennis på elitnivå. Något hon var tvungen att sluta med på grund av problem med att kontrollera sin ilska. Jag tycker att tennishistorien känns väldigt mycket som ett sidospår som inte tillför berättelsen någonting, men att Åse har en hobby och inte bara ägnar sig åt inredning och olycklig kärlek gör henne ändå lite mer levande.


En dag får Åse en kund som bjuder med henne på en jakthelg, och där får Åse en ny bekantskapskrets som styr in hennes liv i en annan riktigt.


Efter att jag hade läst ut boken fick jag reda på att den är den sista delen i en triologi. Jag märkte inte att det skulle ha funnit några andra delar innan den här, förutom på ett ställe där jag tyckte att karaktärerna lite helt utan anledning pratar om någon Jenny. Eftersom första boken i triologin heter Jenny S så misstänker jag nu att det är samma person och att om man har läst den tidigare boken så verkar den där lilla Jenny-uppdateringen inte lika märklig.


Boken bjuder inte på några direkta överraskningar.  En småtråkig bok.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards