Alla inlägg under november 2015

Av Dilemma - 21 november 2015 12:43

Av: Juli Zeh


Den här boken fick jag i en bokbytarjulklappsaktivitet på jobbets julfest förra året. Jag hade aldrig hört talas om varken boken eller författaren. Med tanke på det, omslaget och att någon valde att byta bort boken, så fick jag för mig att den kanske inte skulle vara särskilt bra. Alltså blev det så, när jag väl tog mig tid att läsa den, att jag blev glatt överraskad.


Juli Zeh är en tysk författare och boken utspelar sig till största delen i Freiburg i Tyskland. Två fysiker, tidigare bästa vänner, håller kontakten och träffas en fredag varje månad. Den ena har fru och barn, den andra håller fysiken kärare än någonting annat. De tror på olika teorier. Sebastian har nyligen publicerat en artikel i Der Spiegel där han förklarar en mångvärldsteori som Oskar hånar honom för.


I boken förs många fysiska och filosofiska diskutioner, men där finns också en mordgåta. Men frågan är inte vem som mördar, eller av vilken anledning, utan vem som ligger bakom och varför. Sebastians son kidnappas och lösensumman är att han ska ha ihjäl en person. Efter mordet verkar det som att sonen aldrig var kidnappad, men den komissarie som får i uppdrag att utreda kidnappningen tror på Sebastian.


Språkmässigt är jag väldigt förtjust i boken, även om jag tycker att jag behöver vara lite väl fokuserad för att inte tappa detaljer. Och Zeh kan verkligen det här med gestaltning, vilket jag föredrar framför direkt berättande som snarare kan göra böcker ganska språkligt platta.


Det förekommer en hel del fåglar i boken. Först tänker jag inte på det, men jag lägger märke till dem mer och mer. När jag har läst ut boken så tycker jag att prologen och epilogen bygger ihop den väldigt fint. Ibland bara älskar jag första meningen eller sista meningen i en bok. I den här, nu i efter hand, båda. Boken börjar med "Vi har inte hört allt, däremot har vi sett det mesta, eftersom alltid minst en av oss var med." Och avslutas med meningen "Ungefär så var det, säger vi."


REKOMMENDERAR


 

Av Dilemma - 17 november 2015 22:00

Av: Jens Ganman


Den här boken kom ut 2004, och den känns väldigt tidstypisk. Konversationer förs via sms, eller "mess" som vissa kallar det för i boken. Det finns också en oro och ett motstånd mot sms och mobiltelefoner.


Boken börjar med att Johan och Rebecka har ett break, och ett sms skickas till Rebecka från Johans mobil i en rysk mobilroulett. Resten av boken utspelar sig under två fartfyllda dygn och både Johan och Rebecka ransakar sig själva och förhållandet och pendlar fram och tillbaka mellan att vilja vara tillsammans och tycka att det bästa nog ändå vore om det var slut.


Boken är tokrolig och det gäller nog att vara på rätt humör för att orka med den. Jag tycker faktiskt att vissa partier är riktigt roliga, medan andra bara känns överdrivna och lite töntiga. Jag gillar att Johan och Rebecka rör sig i varandras omkrets utan att träffa på varandra, jag gillar att vissa kapitel tar vid där andra slutar, som om de svarar på föregående mening, och jag gillar att pudelrock tar en ganska stor plats i boken. Däremot så tycker jag att ältandet av Johans och Rebeckas förhållande blir lite tröttsamt i längden.


 

Av Dilemma - 7 november 2015 15:15

Av: Anders Sydborg


Anders Sydborg var med i TV-programmet Svenska miljonärer, och han, tillsammans med frun Sanna, tycker jag var de intressantaste personligheterna i hela programserien. Därför tyckte jag också att det var ganska intressant att läsa hans bok, som har har skrivit och givit ut på egen hand. Däremot så tror jag inte att den kommer att bli någon storsäljare.


Det känns som att Anders har fokuserat mer på att framställa sig själv som häftig istället för att försöka skriva en bra bok, att han vill förklara sig och få sista ordet i gamla konflikter, att han vill få upprättelse för alla granskningar han har utsatts för och att han vill visa på hur ärlig och bra han är på att göra affärer.


De två sista kapitlen i boken är Anders konspirationsteorier som handlar om att Säpo skjuter Palme och om sänkningen av Estonia.


Avslutningsvis skickar Anders med läsaren några ord på vägen. Tips och visdomsord om hur man bör leva, ta vara på sitt liv och sköta sin ekonomi.


 

Av Dilemma - 3 november 2015 21:44

Av: Dorothy Koomson


Det är nog meningen att den här boken ska vara tänkvärd, men allt ligger för långt ifrån mig för att jag ska bli berörd. På det stora hela så tycker jag att boken var ganska fånig trots allvarliga ämnen som alkoholism, våldtäkt och skilsmässa. Jag tycker att alla i boken har en förmåga att förstora upp saker, reagera irrationellt och fly från personer de älskar. Jag retar mig på i stort sett alla karaktärer i boken.


Kendra, bokens huvudperson, flyr Australien (istället för att stanna och reda ut saker) och hyr en liten lägenhet i England. Hyresvärden, Kyle, har precis blivit ensamstående förälder och hans två barn, Summer och Jaxon, fattar tycke för Kendra. Och ganska snabbt känner Kendra ett stort ansvar för, och känslomässigt band till, barnen. Jag tycker att hon går alldeles för långt när hon dessutom går med på att åka till ett möte med Kyles fru för att prata om barnens framtid när Kyle själv inte vågar. Och i samband med det där mötet förekommer en mening som jag tycker sätter tonen för boken: "Hon var sexig och vacker. De flesta kvinnor skulle kunna mörda för en av de egenskaperna, för att inte tala om båda." Jag blir så trött på att kvinnor ska eftersträva egenskaper som har med deras utseende och inte personlighet att göra.


(Jag tyckte mycket bättre om den förra boken jag läste av Koomson, Godnatt, finaste.)


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards