Alla inlägg under juni 2013

Av Dilemma - 27 juni 2013 21:02

Nu på lördag ska jag på bröllop och jag hade bestämt mig för att jag ville ha en lila klänning då för att matcha min nya tatuering. Jag har tittat lite av och till under senaste veckorna och idag gick jag två timmar på stan, jag var in i varenda affär. Lila är verkligen inte säsongens färg. Det fanns inte mycket klänningar över huvud taget. Jag ville ha en festligare, lite finare klänning, gärna med lite stenar på, men sådana såg jag ingenstans. Det fanns några vita klänningar (antagligen överblivna studentklänningar), men någonstans i bakhuvudet tycker jag mig höra "etikettsbrott" när det gäller vit klänning på bröllop.


Det sista som händer när jag är på stan, precis innan jag ger upp, tio minuter innan affärerna stänger, är att jag bestämmer mig för att slinka in på KappAhl också, trots att jag redan hade ratat KappAhl för att de inte brukar ha något som jag är intresserad av. Men jag går omkring lite ouppmärksamt och råkar ta dörren bredvid istället och hamna på Indiska. Och där ser jag en klänning som ser okej ut, inte supersnygg, inte vad jag var ute efter, men det är åtminstone en klänning. Det har jag inte varit bortskämd med i övriga affärer. Jag bestämmer mig för att prova den, trots att första intrycket inte imponerar på mig. Men i provrummet händer något med klänningen. Passformen är fantastisk och den är väldigt skön. I kombination med att den är superbillig så bestämmer jag mig för att slå till. Nu har jag provat den igen hemma och jag är faktiskt nöjd. Hel bröllops out fit, klänning, kavaj och skor under 500:-, fantastiskt.


 

Av Dilemma - 25 juni 2013 21:51

Fästingdusch hjälpte inte... Wilma blev ändå drabbad. Hoppas att jag och W klarar oss.


 

Av Dilemma - 24 juni 2013 20:59

Gav mig ut på en mastodontpromenad igår med mamma, pappa, pojkvän och hund. Vi trodde nog ingen att det skulle ta så lång tid som det faktiskt gjorde, men tid hade vi så det gjorde ingenting.


Vi åkte ut till Flottsund och gick i skogen längs Ekoln. En dryg mil och fyra timmar, med fikapaus halvvägs och utsikt över vattnet.


Sedan raka vägen hem och fästingduscha.


 

Av Dilemma - 21 juni 2013 18:00

Tänk att en gång om året, i sin finaste skrud,
få hyllas av dansande barn där
jag lyckligt stoltserar som sommarens brud,
och uppklädd av ivriga barn är.


Först vilar jag stillsamt på grön sommarsäng
hos sommarn i mitten av året
sen reses jag varsamt, ser ut över äng
och små barn med blomkrans i håret.


Jag bär mina blommor på armar och kropp,
runt om mig finns ringdans och sång när
jag ropar till er ”Inför sommarn finns hopp”
och jag vet att ni håller er stång kär.

Av Dilemma - 20 juni 2013 22:53

Omkretsen mäter 725 cm och dess ålder har beräknats till 550 år.


 

Av Dilemma - 20 juni 2013 11:30

Ännu ett resultat av en skrivövning. Vi fick tre dikter att välja mellan för att utgå ifrån. Jag valde att göra en symbios med Thomas Tranströmers Allegro.


Allegro-symbios


Och stenarna rullar tvärs igenom

men varje ruta förblir hel.

Vilken tangent som jag än spelar

så blir tonen alltid fel.


Musiken är ett glashus på sluttningen

där stenar flyger, stenar rullar.

Och stenarna stannar vid musikens hus

och växer till grönskande kullar.


Jag hissar haydnflaggan – det betyder:

”Vi ger oss inte. Men vill fred.”

Meddelandet finns där i musiken

och fyller brasans eld med ved.


Jag kör ner händerna i mina haydnfickor

och härmar en som ser lugnt på världen.

Men under ytan finns musiken

precis som om det är jag som är den.


Klangen säger att friheten finns

att någon inte ger kejsaren skatt.

Kejsaren säger att frihet är flyktig

och överallt hörs kejsarens skratt.


Tangenterna vill. Milda hammare slår.

Klangen är grön, livlig och stilla.

Nedanför sluttningen, där glashuset står

kan ingenting göra det illa.


Jag spelar Haydn efter en svart dag

och känner en enkel värma i händerna.

Jag spelar för styrka när jag känner mig svag

som att en våg rullar upp över stränderna.

Av Dilemma - 19 juni 2013 18:35

På Biskops Arnö behöver man aldig vara hungrig. På fasta tider går man till fikarummet och blir serverad. Och det är alltid lika gott.


08.30 Frukost

10.30 Fika

12.00 Lunch

14.30 Fika

17.00 Middag

21.00 Fika



Av Dilemma - 18 juni 2013 20:50

(Okej, här är resultatet från gårdagens skrivövning. Uppgiften: Skriv en halv A4 sida om ett minne.)


Jag har alltid älskat hundar. Så länge jag kan minnas. Eller jag kan i alla fall inte minnas att det skulle ha funnits en tid då jag inte älskade hundar. Och den största drömmen av dem alla: En egen hund! Men vad gör man när man har en lillebror som är för liten. När man själv är i den åldern då föräldrar är allsmäktiga och den enda tänkbara möjligheten att någonsin få något bestod av tjat och önskelistor inför jul och födelsedagar. Men lillebror är för liten...


Men så kom den där dagen när lillebror inte var för liten längre. Dagen då mamma satt och läste tidningen och fick syn på en annons och fick en idé och utan att knappt titta upp från tidningen, till synes helt oberörd, sade ”Det finns en hund här som jag tänkte att vi kanske kunde åka och titta på.”


En Cocker spaniel, 1 år (bra tyckte mamma, då slapp man valpstadiet), tik, röd (fast för mig skulle hon alltid vara ljusbrun). En Lady, som i Lady & Lufsen. Men jag kunde aldrig se någon likhet med den tecknade Lady.


Vi åkte och tittade på hunden, mamma och jag. Ella. Hur jag än tänker efter så kan jag inte minnas det där allra första ögonblicket när jag såg henne första gången. Men jag minns, eller tror mig minnas, att labradorvalparna i inhägnaden bredvid var så mycket sötare.


Ella fick följa med oss hem och jag hade nog dittills i mitt nioåriga liv aldrig varit lyckligare. Jag älskade den där hunden. När hon satt i köket och skällde på fåglarna utanför fönstret, när hon krafsade sönder ytterdörren för att hon ville komma in, när hon grävde upp rabatterna, när hon kom in med grus i tassarna, snöbollar på öronen, kardborrar på bröstet och fästingar i pälsen, då älskade jag den där hunden över allt annat.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards