Direktlänk till inlägg 18 juni 2013

Minnet av min första hund

Av Dilemma - 18 juni 2013 20:50

(Okej, här är resultatet från gårdagens skrivövning. Uppgiften: Skriv en halv A4 sida om ett minne.)


Jag har alltid älskat hundar. Så länge jag kan minnas. Eller jag kan i alla fall inte minnas att det skulle ha funnits en tid då jag inte älskade hundar. Och den största drömmen av dem alla: En egen hund! Men vad gör man när man har en lillebror som är för liten. När man själv är i den åldern då föräldrar är allsmäktiga och den enda tänkbara möjligheten att någonsin få något bestod av tjat och önskelistor inför jul och födelsedagar. Men lillebror är för liten...


Men så kom den där dagen när lillebror inte var för liten längre. Dagen då mamma satt och läste tidningen och fick syn på en annons och fick en idé och utan att knappt titta upp från tidningen, till synes helt oberörd, sade ”Det finns en hund här som jag tänkte att vi kanske kunde åka och titta på.”


En Cocker spaniel, 1 år (bra tyckte mamma, då slapp man valpstadiet), tik, röd (fast för mig skulle hon alltid vara ljusbrun). En Lady, som i Lady & Lufsen. Men jag kunde aldrig se någon likhet med den tecknade Lady.


Vi åkte och tittade på hunden, mamma och jag. Ella. Hur jag än tänker efter så kan jag inte minnas det där allra första ögonblicket när jag såg henne första gången. Men jag minns, eller tror mig minnas, att labradorvalparna i inhägnaden bredvid var så mycket sötare.


Ella fick följa med oss hem och jag hade nog dittills i mitt nioåriga liv aldrig varit lyckligare. Jag älskade den där hunden. När hon satt i köket och skällde på fåglarna utanför fönstret, när hon krafsade sönder ytterdörren för att hon ville komma in, när hon grävde upp rabatterna, när hon kom in med grus i tassarna, snöbollar på öronen, kardborrar på bröstet och fästingar i pälsen, då älskade jag den där hunden över allt annat.

 
 
Erica

Erica

18 juni 2013 23:04

Väldigt fint skrivet! Jag blir nostalgisk, men det är väl för att jag var med. Hon var ljusbrun och helt olik Lady, annars har jag en helt annan bild av det hela. Intressant!

http://www.sjusortersdrommar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dilemma - 22 februari 2023 11:25


Av: Hans Olsson   Veronika beställer superhjältepiller på Internet och får förmågan att bli väldigt smal, men tyvärr medföljer vissa defekter. Snart hamnar hon i ett sammanhang tillsammans med andra defekta superhjältar, ihopsamlade av Waste Disp...

Av Dilemma - 29 januari 2023 17:19


Av: Joanna Campbell   Jag har läst om en serie gamla hästböcker från 90-talet. Jag hade bok 2-10. Alla böcker går att läsa fristående, men de hänger också ihop så mycket så att den ena börjar ofta direkt där den förra slutar, så det kändes som om...

Av Dilemma - 2 december 2022 13:28


Av: Michael Ende   Det här är en ungdomsbok som jag läste när jag var barn, och som jag nyligen läste om. Den tyske författaren Michael Ende har även skrivit Den oändliga historien, vilket blev en supersuccé. Och jag kommer ihåg det som att jag t...

Av Dilemma - 29 augusti 2022 14:22


Av: Kristina Sandberg   Sörja för de sina och Liv till varje pris är del två och tre i triologion om hemmafrun Maj, som inleds med Att föda ett barn.    I första delen hade jag svårt för att komma in i språket i boken, men med del två och tre...

Av Dilemma - 27 juni 2022 11:45


Av: Lillemor Östlin   Jag läste den här boken samtidigt som jag tittade på TV-serien Clark på Netflix, och jag känner att jag blandade ihop dem lite. De påminner lite om varandra.   Hinsehäxan är en självbiografi om Lillemor Östlin som har sp...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards