Alla inlägg under juni 2020

Av Dilemma - 21 juni 2020 21:05

Av: Liria Ortiz


En ganska intressant bok om gnäll. Jag har inte funderat särskilt mycket över gnäll förut, men efter att ha läst den här boken så tror jag att jag kommer att bli mer uppmärksam på gnäll. I boken får man bland annat läsa om vad gnäll är, varför man gnäller, och vad man kan göra som mottagare av gnäll för att stoppa gnället.


Boken innehåller många intressanta tankar och samtalsmetoder. Men som vanligt när jag läser den här typen av böcker så tycker jag att exempeldialogerna känns väldigt krystade. Jag kan inte föreställa mig att folk skulle prata på det sättet, och jag i egenskap av samtalspartner skulle inte alls känna mig bekväm med att prata utifrån exemplen i boken. Man får plocka idéerna och göra dialogen till sin egen. 


 

Av Dilemma - 6 juni 2020 20:36

Av: Lina Sjöberg


En väldigt fin historia som berättas framförallt i brevform.


År 1997 väntar Maria in döden och under tiden skriver hon, utan sin mans vetskap, brev till byns präst där hon lättar sitt hjärta och berättar sin historia. 


År 1948 skriver Marias man Johannes brev till henne under sin resa från Afrika till Europa, under vilken han bland annat åker båt på Nilen och där träffar den unga svenska kvinnan Dagmar. 


Samma år, 1948, skriver Dagmar brev till sin mamma Sanna och berättar om sin egen resa och att hon träffat Johannes. 


Dagmar försvinner, och Johannes och Sanna kommer i framtiden att bli bekanta. Men det är inte bokens huvudfokus. Jag tycker att den handlar om att se tillbaka på sitt liv, att stå för sina val, om kärlek, om tro och om konfliker inom sig. 


REKOMMENDERAR


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards