Alla inlägg under november 2011

Av Dilemma - 30 november 2011 20:26

På kursen idag fick vi hålla i en presentation för varandra och dessutom bli filmade för att efteråt analysera framförandet. Jag känner mig inte särskilt påverkad av att bli filmad och tycker inte att jag presterar bättre eller sämre för att jag vet att jag filmas. Men jag kände mig faktiskt lite nervös inför att kolla på det efteråt.


En stor utmaning var att presentationen bara skulle hålla på i 5 minuter. Jag tänkte först att det skulle vara svårt att presentera något vettigt på så kort tid och behövde verkligen koncentrera mig på att skala ner det jag ville säga till själva kärnan.


Man fick prata om precis vad man ville. Några exempel som man fick var en fritidssysselsättning eller något som har med ens jobb att göra och något sådant hade de flesta valt. Det var intressant att lyssna på alla olika ämnen. Jag valde att ha en microföreläsning om motivation. Jag hann gå igenom Maslows behovshierarki och ge några exempel på vad som motiverar människor och hur det kan komma sig att man inte gör något fast man vet att man borde.


När vi tittade på inspelningen efteråt så blev jag faktiskt nöjd med mitt framförande. Jag fick också mycket bra kommentarer av de andra. Det jag tyckte var roligast att höra var att de tyckte att jag var så pedagogisk och bra på att förklara. Det brukar det stå på utvärderingarna från mina rallylydnadskurser också, och eftersom det här var ett helt annat område så var det kul att mina pedagogiska egenskaper följde med.

Av Dilemma - 29 november 2011 21:56

Den här veckan är jag på kurs och idag var första dagen. Det var roligt och intressant. Det påminnde mig lite om min utbildning som jag gick för flera år sedan. Vad härligt det var att vara där och lära sig saker hela dagarna.


Efter kursen åkte jag hem till en kompis på bokklubb. Vi diskuterade boken Baddaren och alla tyckte väl ungefär lika om den. Jag tycker alltid att det är givande att diskutera böcker efter att jag har läst dem. På torsdag ska jag på en annan bokklubb.

Av Dilemma - 27 november 2011 22:20

När jag åkte till ridningen ikväll var det ingen snö, men när jag åkte hem snöade det. Att den första snön kommer den 27 november är bättre än att den kommer 9 november (som förra året). Men ännu hellre skulle jag nog vilja att den kom tidigast i mitten av december.


Det var roligt att rida idag. Det är det ju alltid, men idag kändes det som att det var en evighet sedan sist eftersom jag missade förra söndagen när jag var och såg Sisters of Mercy. Jag skulle inte hinna med att rida mer än en gång i veckan, men det känns sällan. Särskilt om jag missar en gång. Det blir bättre i jul. Då har jag bokat in mig på kurser så att jag kommer att rida nästan varje dag.

Av Dilemma - 26 november 2011 17:03

Av: Kathryn Stockett


Det är tidigt 1960-tal och vita societetsdamer i Jackson, Mississippi, har svart hemhjälp. Stockett var själv uppväxt med svart hemhjälp och hennes funderingar kring hur det är att vara svart och passa upp på vita kvinnor och uppfostra deras barn ledde till sist till att hon skrev Niceville.


I boken får man följa två svarta hembiträdens (Aibileen och Minny) och en vit kvinnas (Skeeter) vardag. Skeeter upprörs över behandlingen av svarta och bestämmer sig tillsammans med Aibileen för att skriva en bok om de svartas syn på rollen som hembiträde. Något som innan aldrig har skildrats. Arbetet måste ske i största hemlighet och är riskfyllt för alla inblandade.


Boken är välskriven och levande. Det ska bli intressant att se filmen.

Av Dilemma - 25 november 2011 12:00

Dubbel-FILMTIPS


Pursuit of Happyness (Jakten på lycka)

Genre: Biografi, drama

Från: 2006

Längd: 117 min

Kända skådisar: Will Smith


Handling: Will Smith spelar huvudrollen i denna rörande berättelse som är inspirerad av den sanna historien om Chris Gardner – en försäljare från San Francisco som kämpar för att bygga en framtid för sig själv och sin 5-årige son Christopher (Jaden Smith). När hans flickvän Linda (Thandie Newton) lämnar honom, måste Chris uppfostra Christopher på egen hand.


Chris hängivelse ger slutligen resultat när han får en praktikplats utan lön på en extremt prestigefylld börsmäklarutbildning – där endast en av tjugo praktikanter klarar sig vidare. Men utan lön blir Chris och hans son vräkta från lägenheten och tvingas sova på gatorna, på härbärgen och till och med på en låst toalett på en tunnelbanestation. Tack vare sitt självförtroende och kärleken till sin son, övervinner Chris Gardner alla hinder och blir en legend på Wall Street. (Källa: cdon.com)



The Blind side

Genre: Biografi, drama

Från: 2009

Längd: 129 min

Kända skådisar: Sandra Bullock


Handling: Hemlöse tonåringen Michael Oher (Quinton Aaron) vet ingenting om familjelivet och ännu mindre om sport. Det han känner till är Memphis gator och slitna kvarter. Leigh Anne Tuohy (2009 års vinnare av en Oscar för Bästa Skådespelerska, Sandra Bullock) lever ett bekvämt liv i den övre medelklassen och vet inte mycket om Michaels värld. Men när de möts har han funnit ett hem. Och familjen Tuohy har funnit något som är minst lika omvälvande, en son och en bror. (Källa: cdon.com)


Huvudrollsinnehavaren i The Blind side, Quinton Aaron, har själv en liknande historia som Michael Oher, som han spelar i filmen, vilket man kan se om man tittar på extramaterialet. Han kommer själv från en svår bakgrund och kommer in i en ny värld i och med att han lyckas få huvudrollen i filmen.



Båda filmerna handlar om svarta män i USA som kämpar sig upp från hemlöshet och samhällets bottenskikt till enorm framgång. Mycket inspirerande och man bör hela tiden ha i åtanke att båda filmerna är verklighetsbaserade.

Av Dilemma - 24 november 2011 21:05

Varje år letar jag efter ett sätt att vinna kampen mot höstmörkret. Försöka tycka att det är mysigt, försöka ignorera det, försöka tänka på hur få månader det är innan det blir ljust igen, prova olika vitaminer. Nu har jag tagit i med hårdhandskarna och kommit hem från apoteket med järn-tabletter, rosenrot och D-vitamin med 200 % av dagsbehovet.

Av Dilemma - 21 november 2011 20:41

Igår var jag och W på Münchenbryggeriet och såg Sisters of Mercy. Första gången jag såg dem var på Arvikafestivalen -98. Då spöregnade det hela tiden och Andrew hade en orange sarong på sig och den spelningen var helt enkelt inte alls vad jag hade hoppats på. W påstår att vi har sett dem en gång till, men det kommer jag inte alls ihåg. Mina förväntningar igår var inte så jättehöga. Men det var riktigt bra! Mycket folk, bra drag, vi stod i stort sett längst fram, bra ljud och framförallt bra låtar! Jag är helnöjd med gårdagen.


I hear you calling, Marian.

   

Av Dilemma - 19 november 2011 23:14

Den här veckan har det blivit ovanligt lite sömn och till min glädje så har jag ändå orkat med allting. Jag tror att det är vår nya, sköna säng som gör att jag sover bättre på nätterna och därför inte behöver sova lika länge. I den gamla sängen så vaknade jag till så fort jag, W eller Wilma vände på sig, men nu i den nya sängen så händer att jag sover hela natten igenom utan att vakna, vilket också har gjort att jag har dragit ner på nattsömnen med 1 timme.


Det började i tisdags efter teatern med jobbet. Trots att jag, tillsammans med en kollega, sprang hela vägen från Dramaten till T-centralen och precis hann med tåget och slapp vänta en timme på nästa så kom jag hem sent.


I onsdags var jag på det första styrelsemötet med bostadsrättsföreningen. När vi skulle bestämma tid för mötet så frågade jag om vi kunde lägga det ganska sent så att jag hann med ett träningspass på Friskis innan, och det gick bra för alla. Jag kunde inte föreställa mig att mötet skulle ta så lång tid som det gjorde, men det var ett bra möte och en trevlig styrelse och jag är glad att jag blev invald som suppleant.


I torsdags åt vi inflyttnings-tacos med våra vänner. Jag kom på att tacos är perfekt att bjuda på när man är många, det är gott och det spelar ingen roll om några är vegeterianer eller allergiker eftersom man själv väljer vad man vill ha i sin. Det är enkelt att duka fram också. Just nu känner jag att jag borde äta tacos oftare. Det här bjudningen blev lite av ett test för köket, och köket får klart godkänt. Det var inga problem att få plats med massor av små tacoskålar och 8 sittplatser. 


Igår, fredag, provade jag en ny frisör. Jag hade en ganska länge förut som jag var väldigt nöjd med, men hon slutade och jag vet inte vart hon tog vägen. Jag har provat några olika, men den här som jag hade i fredags var nog bäst. Hon färgade håret riktigt coolt. På kvällen gick jag ut på synth-club. Det var inte så mycket folk där, men det var ändå trevligt. Jag hade en kompis med så vi satt och snackade, drack öl, och lyssnade på bra musik. Och senare på kvällen hann jag och W dansa i nästan 1 timme i ett uppehåll mellan hans DJ-pass.


Idag var vi på bio och såg Breaking Dawn. Jag säger bara: jag längtar till nästa. Jag har visserligen läst böckerna, men ändå. Efter bion tog vi en drink på Plock och när vi kom hem fortsatte jag med det eviga plockandet med saker här hemma. Nu har jag fått ordning på bokhyllorna och mitt skrivbord och här sitter jag nu.


I veckan fick jag en bok. Den innehåller texter från massor av olika personer, bland annat av mig. Det var kul. Det är första gången som jag har blivit publicerad.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards