Alla inlägg den 21 oktober 2010

Av Dilemma - 21 oktober 2010 18:34

Det är inte helt ovanligt när en arbetssituation ska beskrivas, till exempel i en jobbannons, att uttrycket "spindeln i nätet" används. Alla förstår ju vad det är för typ av jobb man syftar på, men jag har kommit fram till att jag inte alls gillar det uttrycket. Jag vill slå ett slag för alternativet "navet i hjulet".


Om vi bortser från att jag avskyr spindlar och inte tycker att de överhuvudtaget ska användas i metaforer eller positiva beskrivningar så tycker jag ändå att navet är mer passande.


Spindeln bygger ett snyggt, men klibbigt nät. Det ser imponerande ut när man betraktar det på avstånd, men kommer man för nära kan man fastna. Själva spindeln sitter ju inte mitt i nätet och håller koll utan väntar lömskt i utkanten. Om någon stackare råkar göra bort sig och fastna i nätet så attakerar spindeln direkt och den som fastnat får ångra sitt snedsteg.


Navet i ett hjul sitter i mitten med ekrar och däck runt omkring sig. Navet håller ihop ekrarna och är avgörande för att hjulet ska rulla stadigt och ta sig framåt. Det är en stabil punkt mitt i hjulet, som rullar snabbt runt om.  När hjulet rullar behöver navet bara sitta där i mitten, hålla i trådarna och åka med.


Vilket jobb skulle man helst ha?

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards