Alla inlägg den 17 oktober 2010

Av Dilemma - 17 oktober 2010 21:30

Av: Isabel Allende


Det här är en klassiker från 1982 om tre generationer kvinnor någonstans i Sydamerika. Men även om det är kvinnorna som historien utspelar sig kring så är det en man (make, pappa, morfar) som binder historien samman, och när det då och då dyker upp ett jag-perspektiv i boken är det utifrån denna man, Esteban Trueba. Man skulle nog lika gärna kunna säga att boken handlar om Estebans liv och kvinnorna runt om honom.


Boken börjar bra och intressant och Allende har ett fint berättarspråk, men drygt halvvägs börjar boken kännas väldigt lång. Det gör inte saken bättre att kapitlen är långa och sidorna är fyllda med text nästan helt utan dialoger och styckeindelningar.


Att boken heter ”Andarnas hus” har att göra med att karaktären Clara kan kommunicera med andrar och flytta möbler med tankekraft. Något som är spännande i sig, men som tyvärr inte har någonting med historien att göra. Jag hade förväntat mig att Allende byggde vidare på dessa egenskaper hos Clara och inte bara lät det vara hennes märkvärdiga särdrag. Jag hade gärna sett att Clara fick nytta av dessa övernaturliga kunskaper vid något tillfälle i boken.


Andra halvan av boken handlar om alldeles för mycket politik för min smak. Det blir revolution och det blir hemskt och eftersom jag aldrig har intresserat mig för sydamerikansk historia kan jag bara anta att skildringen bygger på verkliga händelser, och hoppas att den inte gör det.

Av Dilemma - 17 oktober 2010 19:43

Det har varit helt fantastiskt att vara i Edinburgh och jag skulle gärna åka tillbaka, men jag har också längtat lite efter min säl och det var kul att hon blev så glad när jag kom hem.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards