Alla inlägg den 1 augusti 2016

Av Dilemma - 1 augusti 2016 21:33

Av: Joël Dicker


Harry Quebert häktas för mord när skelettet efter en 15-årig flicka som varit död i 33 år hittas i hans trädgård. Marcus Goldman, Harrys vän och tidigare elev, kommer till staden för att stötta Harry och bestämmer sig, efter uppmaningar från sin förläggare, att skriva en bok som rentvår Harry. Både Harry och Marcus är författare och i boken får Marcus 31 råd för att skriva en bestseller. 31 råd, ett som inledning för varje kapitel, som räknas ner.


Trots en hel del omständigheter som pekar på att Harry skulle vara mördaren av 15-åriga Nola Kellergan så är Marcus övertygad om att han är oskyldig. Däremot så står det klart att den då 34-årige Harry hade ett förhållande med flickan och att de älskade varandra trots ålderskillnaden.


Sanningen om fallet Harry Quebert är en spännande bok med en hel del vändningar. Ibland är det något med språkbruket i böcker som är översatta från ett annat språk än engelska som känns ovant. Så tycker jag att det är i den här boken, men det stör inte läsupplevelsen. Däremot så stör jag mig lite på hur karaktärerna pratar med varandra ibland och att flera karaktärer har för vana att utbrista "jag vet ALLT!" när de inte alls gör det. Jag har också lite svårt för att se kärleksrelationen mellan Harry och Nola, att den skulle kunna vara så stark och äkta som den beskrivs när hon trots allt bara är 15 år och han är 34.


Bortsett från ovanstående småskavanker så tycker jag att det är en riktigt bra och läsvärd bok som håller spänningen uppe i sin jakt på nya ledtrådar i ett 33 år gammalt fall. Jag gillar också att själva tackordet i slutet ingår i romanen.


REKOMMENDERAR


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards