Alla inlägg den 19 december 2017

Av Dilemma - 19 december 2017 22:40

Av: Bill Bryson


Bryson skriver i inledningen att han ville skriva en bok som inte bara förklarar hur saker är, utan också hur man har kommit fram till det, och han vill göra naturvetenskap roligt. Jag tycker verkligen att han har lyckats. Jag har inte varit särskilt intresserad av naturvetenskap, men jag älskar att läsa den här boken. Eftersom den är ganska omfattande så trodde jag att jag skulle lessna efter tag, men jag tar mig an varje nytt kapitel med samma nyfikenhet.


Boken börjar med universums skapelse och slutar med människorna. Jag har fått helt nya perspektiv. Saker kan vara ofattbart stora, ofattbart små och ofattbart gamla. Jag försöker att hålla en viss distans under läsningen för mycket av det han skriver om är helt svindlande.


Det jag framför allt har med mig av boken är att vetenskap inte nödvändigtvis är en absolut sanning. Det är människor som gissar, som gör experiment utifrån egna förväntningar eller som tystas ner för att deras resultat inte passar in i den allmänna föreställningen. Jag har också med mig att människan bara är en tillfällighet och kan, precis som dinosaurierna, stryka med vid nästa stora kometnedslag för att lämna plats åt någon ny art som breder ut sig. Det var en tanke som jag fann förvånansvärt tröstande. Jag kände på något sätt att alla prestationskrav försvann.


REKOMMENDERAR


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards