Alla inlägg den 8 april 2010

Av Dilemma - 8 april 2010 18:09

Av: Marisha Pessl


(Det här är en tjock bok. Drygt 500 sidor med liten text. Jag har inte läst ut den på bara fyra dagar, utan jag började för flera veckor sedan. Men sen glömde jag den hemma över påsken och läste "Rädda Felix" emellan.)


Det här en märklig och fascinerande bok. Författaren måste vara sjuk kunnig inom litteraturvetenskapen då det hela tiden, till överdrift, hänvisas till andra böcker. (Men även filmer och tavlor.) Innehållsförteckningen, över kapitlen i boken, kallas för "kursplan, litteraturlista" och består av olika kända verk. Varje kapitel är alltså uppkallat efter en (mer eller mindre) känd  bok och jag är imponerad av den kunskap och förmåga som krävs för att få till det på ett bra sätt. (Naturligtvis passar ju även kapiteltiteln ihop med vad som händer i kapitlet.) Överallt i boken finns också paranteser med referenser.


Jag upplevde den här boken som lite för lång när jag läste den. Trots att den är ganska spännande och bra skriven så kände jag redan halvvägs att den var lite väl lång. Jag tyckte om att läsa den när jag väl läste, men jag längtade inte efter att läsa den.


Boken handlar om 16-åriga Blue som har flyttat runt i USA tillsammans med sin pappa, men som nu ska bo hela sista året på High School på ett och samma ställe. Här träffar hon en skum lärare som hon börjar umgås en hel del med.


Boken blir mer spännande mot slutet.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards