Alla inlägg den 28 oktober 2013

Av Dilemma - 28 oktober 2013 21:15

Av: Kate Morton


En perfekt myspys höstbok som innhåller familjehemligheter, ett gammalt slott, ett mysterium, en tragedi, en försvunnen person och en historia som vävs ihop från både nutid och dåtid. Jag har läst en bok av Morton tidigare, Den glömda trädgården, och de påminner mycket om varandra, vilket jag gillar för jag gillade den förra.


I I det förflutna får Edie Burchills mamma ett brev som varit försvunnet i femtio år. Hon blir märkbart berörd, men vill inte berätta för Edie vad det handlar om, vilket får Edie att på egen hand försöka ta reda på så mycket som möjligt från sin mammas förflutna. Hennes sökande leder henne till slottet Milderhurst Castle där tre gamla ogifta systrar bor. Tvillingarna Percy och Saffy och deras lillasyster, den märkliga Juniper. Systrarna är döttrar till Raymond Blythe som är författaren till Edies favoritbok. Vad var det som inspirerade Raymond till att skriva boken? Och varför kom inte Junipers fästman Tony till middagen?


Histsorien berättas i ett långsamt tempo och varvar Edies nutida historia med tillbakablickar i det förflutna i okronoligisk ordning. Jag är väldigt förtjust i den typen av berättarform, där man får pusselbitar från lite olika håll, innan man har hela historien klar för sig. Det är flera olyckliga kärleksrelationer i boken och tragiska situationer där om bara en liten sak hade hänt annorlunda så hade det aldrig behövt bli så där jobbigt. Jag tror att det är det som är styrkan i båda böckerna som jag har läst av Morton; den där känslan efter åt "åh, om inte..." Men då hade det samtidigt inte varit någon historia att berätta.


REKOMMENDERAR


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards