Alla inlägg den 9 november 2010

Av Dilemma - 9 november 2010 20:10

Av: Håkan Nesser


Jag har nog nämnt det förut; jag tycker i regel inte om deckare. När jag började läsa "Människa utan hund" var jag inte säker på om det var en deckare. Jag har tidigare läst "Kim Novak badade aldrig i genesarets sjö" av Nesser och den tyckte jag riktigt bra om. Det var ingen deckare. Och den här boken börjar bra. Det är släktträff och födelsedagsfirande och förutsättningarna finns för att det ska bli en ganska bra bok.


Men sen, på sida 184, dyker det upp det där ordet som gör att jag vet att det här kan sluta illa. "Kriminalinspektör". Knappt 200 sidor in i boken blandas det in en kriminalinspektör, och dessutom kanske den sämsta i sitt slag. Det här är ingen Harry Hole som hela tiden ligger steget före. Det här är en kriminalinspektör som har gett upp innan han knapp har börjat.


Något som jag stör mig på genom hela boken är dialogerna. Det känns inte alls verkligt när karaktärerna pratar med varandra. De svarar väldigt underligt på tilltal och pratar inte på ett sätt som känns normalt. Och jag har nog aldrig varit med om ett sådant överanvändande av ordet "allright" förut. Nu är den här boken från 2006, men inte ens för fyra år sen sa man väl "allright"? Man säger väl ändå "okej"?


Jag måste även kommentera titeln till den här boken, "Människa utan hund". I boken finns det ett bokmanus som en av karaktärerna har skrivit och det manuset heter "Människa utan hund". Sen är det inte mer med det. Det är inte så att det förekommer i boken på något avgörande sätt eller att det tillför någon vikt till handlingen.


Jag får en liten känsla av att jag måste ha missat något med den här boken. Att det skulle finnas någon underliggande mening, att det finns ett djupare pussel som avslöjar en dold historia som är genial. Men den är i så fall lite för väl gömd i den här banala deckarhistorien och jag orkar absolut inte läsa om boken med risk för att det faktiskt inte var mer än såhär.


Jag undrar om Nesser inte lever på gamla meriter när det står på omslaget att boken har sålt i mer än 130 000 exemplar.


AVRÅDER

Av Dilemma - 9 november 2010 19:05

Jaha, det går väl inte att förneka längre? Nu är det vinter.


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards