Alla inlägg under april 2010

Av Dilemma - 19 april 2010 22:15

Jag har sett många optical illusions, och det här är min absoluta favorit. Vad är det som ser märkligt ut på den här bilden? Och vad är det man ser egentligen?


 


Av Dilemma - 19 april 2010 18:55

När jag var förbi hemma och tittade till badrummet idag var det flera grejer som hade kommit på plats. Det ser riktigt snyggt ut och jag blev lite överentusiastisk. Knackade på kaklet, ryckte i hyllorna, öppnade och stängde luckor, smekte handfatet, petade på silikonfog... Hoppsan, silikonfogen var inte torr än. Panik! Man ser två tydliga avtryck av mina naglar i fogen. Jag försöker smeta över det med fingret, sådär som man gör när man lägger fog. Det blir inte märkbart bättre. Jag ropar på W, jag menar, han hade ju ändå en 4'a i träslöjd.


W kommer och drar ett stadigt finger över förödelsen. Nu är ytan jämn, men det syns att det är mindre fog just på det stället. Jag är inte helt nöjd. Då upptäcker jag att grejen som man lägger silikonfog med ligger inne i vårt badrum bland alla verktyg. Jag föreslår för W att vi ska lägga på lite mer fog själva, men efter lite resonerande fram och tillbaka blir jag rädd att det ska sluta som med den där Monet tavlan i Hassan.


Vi ger upp istället. Jag får ställa något stort på handfatet just där. Jag känner mig dum. Jag har varit så noga med att de ska göra ett snyggt badrum, och så går jag själv in och klantar till det. Hoppas att de inte upptäcker något.

Av Dilemma - 18 april 2010 18:42

Jag tyckte i fredags att jag skulle hinna med så mycket i helgen, men nu är den ju redan nästan slut. Fast jag har hunnit med en hel del, men inte att läsa och ta det lite lugnt som jag hade hoppats på.


Vi har köpt en tvättmaskin nu. Och burit upp den till vår lägenhet. Tre våningar upp, ett trappsteg i taget. Mycket av helgen försvann där.


Vi har också sågat till hyllor som ska upp i badrummet och gjort markeringar åt arbetarna så att de vet var de ska sätta upp dem.


Nu ser det ut om att det inte alls är mycket kvar. Allt kakel och all fog är fixad nu, golvet är lagt och taket är målat. Nu fattas bara inredningen. De borde bli klara i veckan tycker jag, fast jag har ju ingen aning om hur lång tid sånt tar. Det ska bli så spännande att se hur det ser ut när allt är på plats.

Av Dilemma - 16 april 2010 12:19

Ikväll ska vi iväg på dMz; jag, W och brorsan. Eftersom vi bor hemma hos mina föräldrar just nu så har jag varit inställd på party pooper företaget att åka buss in till stan och framförallt nattbuss hem.


Nattbuss är förenat med ångest. Nu är det säkert 10 år sedan jag åkte nattbuss senast och jag har inte haft några planer på att göra det igen. För det första så måste man se till att hinna med nattbussen. Och det är inget roligt att ha en tid att passa när man är ute. Risken att missa hela bussen är väldigt stor. Sen är risken att somna på bussen, om man väl kommer med, ännu större. Man får vara glad om man går av åtminstonde i närheten av sin hållplats och inte behöver gå mer än en kilometer för att ta sig hem. Som jag kommer ihåg det är det dessutom alltid väldigt trångt på bussen, och alltid någon som spyr.


En gång på nattbussen hände något extra ovanligt. Bussen var fortfarande inne i stan och några killar långt bak fick syn på några som de kände utanför. Då började killarna i bussen att banka entusiastiskt, och i takt, på rutan. Och helt plötsligt lossnade hela rutan och ramlade ut. Då fick killarna panik och hoppade ut genom fönstret de också. Om busschaffören inte märkte något, eller inte brydde sig, vet jag inte, men han körde vidare. Tur att jag satt ganska långt fram på den resan...


Men nu är det så att W, som ska DJ'a, sa att han kan vara nykter hela kvällen så att vi kan ta bilen istället. Det var väldigt snällt. Och det blir skönt att slippa bussen.


Som förfest har vi tänkt hyra Brüno. Och pappa som är hemma tänkte kolla på den han med. Undrar om det blir pinsamt att kolla på den tillsammans med pappa...

Av Dilemma - 15 april 2010 09:23

Jag var inne på Aftonbladet och där går det inte att undvika all bröllopsyra kring Victoria och Daniel. Och då började jag fundera på det här med efternamn.


Kungahuset är ju otroligt traditionellt av sig. Betyder det att kvinnan tar mannens efternamn och att Victoria kommer att heta Victoria Westling efter bröllopet? Eller kör de den mer moderna varianten där paret behåller sina respektive efternamn? Kommer de kanske att vara lite wild and crazy och låta mannen ta kvinnans efternamn, eller vill kungahuset inte släppa in Daniel i familjen Bernadotte riktigt så mycket? Eller blir Victoria en Madonna och heter helt enkelt bara Victoria sen?

Av Dilemma - 14 april 2010 20:45

Här är månadens bild. Ser ni något som är annorlunda? Något som fattas? Förutom snön. SER NI ATT HELA TRÄDET ÄR BORTA? Någon har sågat ner mitt månadsträd. Det enda man ser nu är det andra trädet som stod i bakgrunden. Och det är ju inte det trädet som jag tänkte dokumentera. Det här projektet fick ett abrupt slut...


 

Av Dilemma - 13 april 2010 16:24

Jag åt lunch med syrran i nya stationshuset idag. Där var det ljust och fräscht. Och sushin var god också.

  

Av Dilemma - 12 april 2010 14:04

När regnar det egentligen mest? På hösten eller våren? Jag och W är lite oense om det där. Han säger höst, men jag tror vår. Jag tänker såhär:


När jag tänker på våren så tänker jag på vårsol och träd som slår ut. Då är det svårt att föreställa sig regn. Men bortsett från två veckor i maj, som brukar vara riktigt fina, så tycker jag att det brukar regna ända fram till midsommar. Jag brukar inte tycka att sommaren kommer igång ordentligt förrän någon gång i juli (bortsett från de där majveckorna). Det var under förra våren som jag på allvar  började leta efter en regnjacka som kan passa Wilma. Och det var också under förra våren som vi skaffade en markis till balkongen (eller bestämde oss för att skaffa en, sen blev det inte gjort förrän till sommaren i alla fall). Och när markismontörerna kom hem till oss och frågade om det blev stark sol på balkongen så svarade jag att vi snarare skulle använda den som regnskydd.


När jag tänker på hösten så tänker jag på mörker och kladdiga höstlöv på marken. Men regnar det verkligen mer då? Jag har för mig att jag knappt använde mitt paraply i höstas. Regnjackan som jag aldrig fick tag på åt Wilma glömde jag bort under hösten, men har nu åter börjat fundera på att införskaffa. Efter att vi skaffade markisen, i somras, blev det aldrig tillfälle att använda den mot regnet. Och det här med "Brittsommar" det blir väl bara vanligare och vanligare. Inte regnar det väl då? Sommaren håller i sig längre in på hösten. Snarare är det väl så att det har regnat under vintern, förutom den här senaste vintern då.


Men vad säger ni? Höst eller vår? Visst har jag rätt?

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards