Direktlänk till inlägg 10 april 2011

Går det att impulsköpa lägenhet?

Av Dilemma - 10 april 2011 11:17

Förförra helgen föll det sig så att jag och W gick hem från stan utan att ha Wilma med oss. Utanför huset bredvid vårt stod det en skylt om visning och vi tänkte att ja, vi kan ju gå in och kolla nu när Wilma inte är med och det kan vara kul att kolla av lägenheterna i närheten av där man bor. Det visade sig vara en liten 1'a på nedre botten och inte alls något som skulle vara av intresse för oss.


Vi kom precis innan visningen var slut och var de enda där och tänkte egentligen bara vända ut igen, men då började mäklaren prata med oss och sa att hon kände igen oss från Friskis. Jo, det stämmer att vi tränar där, bekräftade vi. Det visade sig att vi brukade gå på samma pass, så vi pratade lite om Friskis och sen frågade hon såklart vad vi tyckte om lägenheten. Jag förklarade att vi bara hade gått in på vinst och förlust eftersom vi sett skylten utanför och sa att vi hade hoppat på att den skulle vara lite större. Hon förstod, men tipsade då om en lägenheten som hon skulle visa helgen efter, en 2'a. Visst, visst, tänkte jag, vi är ju egentligen inte ens ute efter en lägenhet. Men ju mer hon berättade om den desto intressantare lät den. Jag sa att jag skulle kolla in den på Hemnet när jag kom hem.


Väl hemma tänkte jag att den hade faktiskt låtit intressant och bestämde mig för att leta upp den på Hemnet. Och när jag hittade den blev jag väldigt förvånad. Den här lägenheten ligger mellan mig och en kompis, och varje gång jag har gått förbi där har jag tänkt att där skulle man bo på grund av den fantastiska hörnbalkongen i de två soligaste lägena. Nu visade det sig att den var alldeles lagom för oss och superfin inuti också så vi bestämde oss för att gå på visningen.


På visningen (alltså förra helgen) blev vi bara mer säkra på att det här var en lägenhet för oss och vi gav oss in i budgivningen. Vi har ett generöst lånelöfte från banken och kunde gå långt. Från början var vi 4 budgivare, men när den gått upp ca 300 000 kr var vi bara två kvar. Vi drämde i med det ena sinnessjukt höga budet efter det andra, men våra motståndare gav sig inte. Till sist kände vi att det började kosta mer än det smakade och när vi budat upp lägenheten en halv miljon kände vi att det fick vara dags för vårt sista bud. Men de andra jävlarna bjöd över oss ännu en gång och vi bestämde oss för att lägga oss och åtminstone nöja oss med att vi gett dem en rejäl match och att de fick den vansinningt dyrt.


Jag har kommit fram till att man inte kan köpa en lägenhet på impuls. Inte ens om man verkligen vill ha den och kan bjuda högt över utropspris. Man ska nog behöva vara med om den här jobbiga processen att leta och titta runt först.

 
 
Erica

Erica

14 april 2011 20:12

Vad synd att ni inte fick den!

Men vi köpte lägenhet på impuls. Utan budgivning och allt. I och för sig hade vi förberett oss och stod många timmar i iskall kö. Men när vi väl kom in köpte vi inte ens den lägenhet vi hade tänkt. Vi impulsköpte en annan lägenhet istället! Är väl lite skillnad när lägenheterna inte är byggda än i och för sig.

http://sjusortersdrommar.bloggplatsen.se

Dilemma

15 april 2011 18:26

Jag visste att du skulle skriva att ni köpte er på impuls. :) Men ni hade väl bestämt er för att flytta va? Ni höll lite utkik efter lägenheter?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dilemma - 22 februari 2023 11:25


Av: Hans Olsson   Veronika beställer superhjältepiller på Internet och får förmågan att bli väldigt smal, men tyvärr medföljer vissa defekter. Snart hamnar hon i ett sammanhang tillsammans med andra defekta superhjältar, ihopsamlade av Waste Disp...

Av Dilemma - 29 januari 2023 17:19


Av: Joanna Campbell   Jag har läst om en serie gamla hästböcker från 90-talet. Jag hade bok 2-10. Alla böcker går att läsa fristående, men de hänger också ihop så mycket så att den ena börjar ofta direkt där den förra slutar, så det kändes som om...

Av Dilemma - 2 december 2022 13:28


Av: Michael Ende   Det här är en ungdomsbok som jag läste när jag var barn, och som jag nyligen läste om. Den tyske författaren Michael Ende har även skrivit Den oändliga historien, vilket blev en supersuccé. Och jag kommer ihåg det som att jag t...

Av Dilemma - 29 augusti 2022 14:22


Av: Kristina Sandberg   Sörja för de sina och Liv till varje pris är del två och tre i triologion om hemmafrun Maj, som inleds med Att föda ett barn.    I första delen hade jag svårt för att komma in i språket i boken, men med del två och tre...

Av Dilemma - 27 juni 2022 11:45


Av: Lillemor Östlin   Jag läste den här boken samtidigt som jag tittade på TV-serien Clark på Netflix, och jag känner att jag blandade ihop dem lite. De påminner lite om varandra.   Hinsehäxan är en självbiografi om Lillemor Östlin som har sp...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards