Alla inlägg den 14 oktober 2012

Av Dilemma - 14 oktober 2012 13:15

Av: Harper Lee


To kill a mockingbird är en klassiker som blev väldigt populär direkt när den kom 1960. Jag trodde att jag skulle tycka bättre om den här boken än vad jag gjorde, men jag vet egentligen inte varför för jag hade knappt hört talas om den.


Historien berättas ur unga Scouts perspektiv, en 8-årig flicka. Scout umgås med sin några år äldre bror (Jem) och deras kompis Dill som kommer till Maycomb över somrarna, hon drar sig inte för att ta till nävarna och ge sig in i ett slagsmål om hon tycker att det behövs och hon har inga planer på att uppfostras till en lady.


Scout, Jem och Dill ägnar stor del av sin tid till att försöka få syn på grannen Boo Radley, som de både är livrädda för och nyfikna på, som aldrig lämnar sitt hus.


Scouts och Jems pappa Atticus är advokat och jobbar med ett fall där en svart man är anklagad för att ha våldtagit en vit kvinna. Ett fall som engagerar hela Maycomb.


Boken tar upp ämnen som medmänsklighet, fördomar, klasstillhörighet, raser, könsroller och orättvisor.


Jag valde att läsa boken på engelska och jag tror att det var bra för det gjorde mycket för känslan att läsa den amerikanska söderns slang och uttryck på originalspråk.

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards