Alla inlägg den 3 oktober 2012

Av Dilemma - 3 oktober 2012 20:23

Jag går ganska snabbt. Egentligen tycker jag inte det, jag tycker att jag går normalt, men jag har märkt att jag ofta kommer ikapp folk som är framför och även om de ser ut som att de verkligen anstränger sig och hastar fram så går jag lätt om dem i min normala avslappnade promenadtakt. Eller lätt går jag inte alltid om dem, det är ett problem...


När trottoaren är smal och jag kommer ikapp en person så bara måste jag om. Jag blir jätteirriterad av att inte kunna gå i min egen takt, även när den framför bara går lite långsammare än vad jag tycker är bekvämt. Jag måste hålla igen, dra ner på tempot, jag klarar inte av det, det enda jag kan tänka på är hur långsam personen framför är. Så jag satsar på att ta mig förbi.


Oftast går de här personerna på mitten av trottoaren så att det är lite för smalt för att ta sig fram på båda sidorna. Jag väljer en sida och gör ett omkörningsförsök, men då börjar personen glida iväg åt det hållet så att det blir alldeles för trångt att ta sig förbi där och istället lagom med plats på andra sidan. Bra, då byter jag sida och gör ett försök till att ta mig förbi där istället. Men då händer det märkliga. Personen glider över på den sidan istället. Jag kan behöva gå fram och tillbaka flera gånger innan jag kommer förbi. Jag fattar inte det här. Jag fattar framförallt inte varför det är så vanligt att det blir så. Det måste ju vara omedvetet från personen framför, skulle jag själv bete mig så om någon försöker gå förbi mig?


Nu har jag fått nog av mina tafatta försök och velandet fram och tillbaka. Nu vill jag bestämma mig för en sida och ta mig förbi på den. Hur ska jag göra då? Jag har funderat på att helt enkelt säga "ursäkta", men jag lyssnar alltid på dokumentärer när jag går till jobbet och blir lite osäker på hur högt jag pratar när jag inte hör mig själv ordentligt. Jag har också funderat på att ta tag i personen när den svänger in framför mig, sätta ut armen som ett stopp. Kommer det att vara okej? Jag har oftast redan gått ganska nära bakom en bit, så om de har märkt mig så tycker de nog att jag är obehaglig för jag har inte riktigt någon känsla för den personliga comfort zonen när jag vill om. Kvinnan idag höll lite hårdare i handväskan, men hon prejade ändå ut mig när jag skulle gå förbi på utsidan. Varför går folk mot mig istället för att lämna plats när jag ska gå förbi!


Finns det någon fler som har märkt att det är så här? Vad ska man göra?

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards