Alla inlägg den 13 november 2013

Av Dilemma - 13 november 2013 18:15

Av: Caitlin Moran


Från att inte ens ha hört talas om Caitlin Moran har jag gått till att tycka att hon verkar helt fantastisk. Rolig, ärlig, pricksäker, skarpsynt, mänsklig.


Hon skriver personligt och humoristiskt om sin utveckling från flicka till kvinna, och även om hon är några år äldre än mig, kommer från en helt annan bakgrund och bor i ett annat land, så stöter jag på en hel del igenkänningar.


Konsten att vara kvinna är precis en sådan bok som jag inte skulle komma på tanken att läsa om det inte vore för bokklubben som jag är med i. Vadå ”Konsten att vara kvinna”? Är det en konst? Krävs det något speciellt? Boken kändes nästan lite hotfull, provocerande och töntig. Tänk om någon skulle få för sig att jag är feminist om jag läser den.


Jag är väldigt glad att jag är med i bokklubben, för ibland visar sig de där böckerna som jag aldrig skulle plocka upp på egen hand vara riktigt bra. Och om någon får för sig att jag är feminist, spelar det någon roll då? Vad innebär det egentligen att vara feminist? Är det något dåligt? Jag tycker att det har en lite negativ klang. Men om jag får luta mig mot Moran och propagera för rätten att utan att bli kommenterad ha ett par bekväma skor, även på fest, då är det kanske inte så illa ändå.


Moran skriver i boken om ett enkelt test för att se om man är feminist.
Stick ner handen i byxorna.
1. Har du slida?
2. Vill du bestämma över den själv?
Om svaret är ”ja” på båda dessa frågor så är du feminist.


Jag tycker att boken är smart, genomtänkt, lättsam och har en hel del poänger. På det stora hela handlar den ungefär om att man ska kunna ha könshår, mens, fula underkläder, bristningar och inte vara supersmal utan att behöva skämmas.


REKOMMENDERAR


 

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards