Direktlänk till inlägg 13 november 2013

Konsten att vara kvinna

Av Dilemma - 13 november 2013 18:15

Av: Caitlin Moran


Från att inte ens ha hört talas om Caitlin Moran har jag gått till att tycka att hon verkar helt fantastisk. Rolig, ärlig, pricksäker, skarpsynt, mänsklig.


Hon skriver personligt och humoristiskt om sin utveckling från flicka till kvinna, och även om hon är några år äldre än mig, kommer från en helt annan bakgrund och bor i ett annat land, så stöter jag på en hel del igenkänningar.


Konsten att vara kvinna är precis en sådan bok som jag inte skulle komma på tanken att läsa om det inte vore för bokklubben som jag är med i. Vadå ”Konsten att vara kvinna”? Är det en konst? Krävs det något speciellt? Boken kändes nästan lite hotfull, provocerande och töntig. Tänk om någon skulle få för sig att jag är feminist om jag läser den.


Jag är väldigt glad att jag är med i bokklubben, för ibland visar sig de där böckerna som jag aldrig skulle plocka upp på egen hand vara riktigt bra. Och om någon får för sig att jag är feminist, spelar det någon roll då? Vad innebär det egentligen att vara feminist? Är det något dåligt? Jag tycker att det har en lite negativ klang. Men om jag får luta mig mot Moran och propagera för rätten att utan att bli kommenterad ha ett par bekväma skor, även på fest, då är det kanske inte så illa ändå.


Moran skriver i boken om ett enkelt test för att se om man är feminist.
Stick ner handen i byxorna.
1. Har du slida?
2. Vill du bestämma över den själv?
Om svaret är ”ja” på båda dessa frågor så är du feminist.


Jag tycker att boken är smart, genomtänkt, lättsam och har en hel del poänger. På det stora hela handlar den ungefär om att man ska kunna ha könshår, mens, fula underkläder, bristningar och inte vara supersmal utan att behöva skämmas.


REKOMMENDERAR


 

 
 
Erica

Erica

13 november 2013 19:07

Då kan ju alla män som påstår att de är feminister sluta påstå det! Men vad är männens ord? För de som har en snopp och vill kunna bestämma över den?

http://www.sjusortersdrommar.bloggplatsen.se

Dilemma

13 november 2013 21:05

Jag tror inte att det ena utesluter det andra. Killar som är feminister kanske också vill att tjejer ska kunna bestämma över sina egna kroppar, inte bli objektifierade osv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dilemma - 22 februari 2023 11:25


Av: Hans Olsson   Veronika beställer superhjältepiller på Internet och får förmågan att bli väldigt smal, men tyvärr medföljer vissa defekter. Snart hamnar hon i ett sammanhang tillsammans med andra defekta superhjältar, ihopsamlade av Waste Disp...

Av Dilemma - 29 januari 2023 17:19


Av: Joanna Campbell   Jag har läst om en serie gamla hästböcker från 90-talet. Jag hade bok 2-10. Alla böcker går att läsa fristående, men de hänger också ihop så mycket så att den ena börjar ofta direkt där den förra slutar, så det kändes som om...

Av Dilemma - 2 december 2022 13:28


Av: Michael Ende   Det här är en ungdomsbok som jag läste när jag var barn, och som jag nyligen läste om. Den tyske författaren Michael Ende har även skrivit Den oändliga historien, vilket blev en supersuccé. Och jag kommer ihåg det som att jag t...

Av Dilemma - 29 augusti 2022 14:22


Av: Kristina Sandberg   Sörja för de sina och Liv till varje pris är del två och tre i triologion om hemmafrun Maj, som inleds med Att föda ett barn.    I första delen hade jag svårt för att komma in i språket i boken, men med del två och tre...

Av Dilemma - 27 juni 2022 11:45


Av: Lillemor Östlin   Jag läste den här boken samtidigt som jag tittade på TV-serien Clark på Netflix, och jag känner att jag blandade ihop dem lite. De påminner lite om varandra.   Hinsehäxan är en självbiografi om Lillemor Östlin som har sp...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards