Direktlänk till inlägg 14 januari 2012

The Voice Sverige

Av Dilemma - 14 januari 2012 21:44

Jag har tittat på The Voice Sverige. Inte för att jag tycker att det hittills har varit särskilt intressant, utan för att jag försöker lista ut vad det går ut på. Jag har kommit fram till att det är fyra coacher (Petter, Carola, Ola Salo och Magnus Uggla) som ska skaffa sig lag om 12 sångare vardera.Vad som händer sen är än så länge ganska oklart, men det kommer antagligen att vara en ensam sångare kvar på slutet. Vad den coach som har coachat den sångaren vinner har jag ingen aning om.


I början av programmet säger Carina Berg att den här tävlingen bara handlar om den perfekta rösten, därför ser inte coacherna den som sjunger. Efter vad jag har sett tycker jag inte att det stämmer. Det handlar även om vilken typ av låt sångaren väljer att sjunga, och vad coachen redan har i sitt lag, är ute efter och tycker att den kan bidra med. 


Det här med att coacherna inte ser sångaren tycker jag inte har så mycket med saken att göra. Visst, de får ett annat intryck då, men ingen har hittills varit så ful att de ändå inte skulle passera. I Idol var det många dåligare sångare som trodde att de blev bortvalda på grund av sitt utseende. Sånna personer finns inte med i The Voice Sverige efter som alla sångare redan har gått igenom en första urvalsprocess. Snarare är det så att vissa gånger när ingen coach har tryckt på knappen och sedan får se sångaren så ångrar de sig för att sångaren såg cool ut, och artistbranschen handlar inte bara om röst.


Ganska ofta gillar Petter och Uggla samma sångare, och då får sångaren själv välja vilket lag den vill ingå i. I stort sett alltid blir Petter vald då. Det har hänt så många gånger att jag börjar tycka synd om Uggla. Över lag börjar det nu efter fyra avsnitt kännas som mer konkurrens mellan coacherna. De har lite olika taktik för att vinna över sångarna till sina lag. Medan Ola är väldigt bra på att charma och prata varmt om sitt lag så är Petter bättre på att prata ner de andra.


När jag tittade på uttagningarna till Idol så gillade jag verkligen de avsnitten och kunde ibland längta efter att se nästa. Så känner jag inte alls för det jag har sett av The Voice Sverige hittills. Varje avsnitt känns så oerhört långt, och det är inget tempo. Jag gillar inte partierna där flera coacher har tryckt att de gillar samma sångare och sedan ska sälja in sig själva. 


Det häftigaste i hela programmet är Ola Salos frisyr. Jag försökte själv fixa den idag, men lyckades inte riktigt...


 
 
Erica

Erica

16 januari 2012 08:48

Jag håller med!

Att coacherna inte ser deltagarna är ju dessutom något som ändras ganska snabbt. Så fort de har valt dem (eller för den delen inte valt dem och de sjungit klart) så får de ju se dem. Vad som än händer i nästa steg kommer alltså inte alls ha kvar faktorn att det bara skulle vara rösten som spelar roll.

Jag tycker dessutom att det skulle vara mycket roligare om vi tittare någon enda gång fick höra en deltagare sjunga utan att vi har sett den först och fått hela dess bakgrund presenterad för oss!

http://sjusortersdrommar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dilemma - 22 februari 2023 11:25


Av: Hans Olsson   Veronika beställer superhjältepiller på Internet och får förmågan att bli väldigt smal, men tyvärr medföljer vissa defekter. Snart hamnar hon i ett sammanhang tillsammans med andra defekta superhjältar, ihopsamlade av Waste Disp...

Av Dilemma - 29 januari 2023 17:19


Av: Joanna Campbell   Jag har läst om en serie gamla hästböcker från 90-talet. Jag hade bok 2-10. Alla böcker går att läsa fristående, men de hänger också ihop så mycket så att den ena börjar ofta direkt där den förra slutar, så det kändes som om...

Av Dilemma - 2 december 2022 13:28


Av: Michael Ende   Det här är en ungdomsbok som jag läste när jag var barn, och som jag nyligen läste om. Den tyske författaren Michael Ende har även skrivit Den oändliga historien, vilket blev en supersuccé. Och jag kommer ihåg det som att jag t...

Av Dilemma - 29 augusti 2022 14:22


Av: Kristina Sandberg   Sörja för de sina och Liv till varje pris är del två och tre i triologion om hemmafrun Maj, som inleds med Att föda ett barn.    I första delen hade jag svårt för att komma in i språket i boken, men med del två och tre...

Av Dilemma - 27 juni 2022 11:45


Av: Lillemor Östlin   Jag läste den här boken samtidigt som jag tittade på TV-serien Clark på Netflix, och jag känner att jag blandade ihop dem lite. De påminner lite om varandra.   Hinsehäxan är en självbiografi om Lillemor Östlin som har sp...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards