Alla inlägg den 20 december 2009

Av Dilemma - 20 december 2009 17:49

Idag har vi varit ute och lekt med Wilma i snön.


      

Av Dilemma - 20 december 2009 12:26

Av: Herta Müller


Det är alltså en nobelpristagare som jag har läst. Som jag har förstått det så är det författaren, och inte boken, som har fått nobelpriset.


Redan efter 20 sidor funderade jag seriöst på att inte läsa klart. Men jag läste hela tiden vidare i hopp om att det plötsligt ska klarna. Aha, boken är genial. Nu förstår jag. Men det hända aldrig.


Jag får för mig att det är med litteraturpriset som det är med kejsarens nya kläder. Någon högt uppsatt bestämmer sig för att det är fantastiskt, några andra finkulturella tvingas hålla med för att visa att de minsann också förstår sig på, och till sist tycker alla att det är så fantastiskt så att man verkar korkad om man inte tycker det.


Hjärtdjur är skriven som en enda lång bok, utan kapitel. Meningarna är korta vilket gör att det aldrig blir något flyt i texten. Det finns inte heller några dialoger för att lätta upp texten. Istället står det ibland ”sa jag”, ”sa hon”, inbäddat i texten som om någon berättar om vad som har sagts. Efter ungefär halva boken tycker jag dock att den blir lite mer lättläst. Kanske beror det på att jag vant mig med språket. Och visst finns det meningar som är riktigt bra, nästan poetiska. Själva historien är otroligt ointressant och meningslös. Ärligt talat förstår jag inte grunderna för att någon ska få litteraturpris.


Ibland när jag funderar på vad jag egentligen tyckte om en bok brukar jag tänka på vad jag tyckte om att läsa den. Vid ett tillfälle när jag hade lite tid över för att läsa Hjärtdjur kom jag att tänka på några hål som vi hade i väggen efter en hylla som vi tagit ner. Istället för att läsa valde jag att spackla igen hålen.


Här är ett citat, på måfå utvalt ur boken, för att sammanfatta språket och stilen.
Gräset växer inne i huvudet. Medan vi talar, klipps det ner. Men också när vi tiger. Och för andra och tredje gången växer gräset upp igen precis som det vill. Och trots det har vi tur.

 

AVRÅDER

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards