Alla inlägg den 11 november 2009

Av Dilemma - 11 november 2009 14:37

Det finns inte många saker som irriterar mig så mycket som gatuförsäljare. Jag brukar gå förbi ett ställe ungefär två gången om dagen där det ALLTID står försäljare. Varje vecka är de från olika mobiloperatörer. Och de turas om hela tiden, så bara för att Tele2 har stått där en vecka så betyder det inte att de inte kommer tillbaka.


Det absolut värsta med dessa försäljare är att de är så vansinnigt aktiva i sin försäljning. Det går inte att gå förbi utan att bli attackerad. Och eftersom jag går förbi två gånger om dagen, och eftersom det står nya där hela tiden så att de aldrig lär sig att känna igen en, och eftersom de är så in i helvete påträngande, och eftersom det här har pågått i över ett halvår nu SÅ HAR JAG BÖRJAT HATA DEM.


Jag försöker tänka att det inte är personerna som står där som jag egentligen tycker illa om, utan själva konceptet. Men det är svårt. Särskilt som jag ofta får känslan av att de inte tycker om mig.


Jag har provat lite olika förhållningssätt.

Att titta bort och se sur ut.

Att titta på dem och le.

Att se intresserad ut av något i skyltfönstret mitt emot.

Att svara kortfattat på deras frågor.

Att skaka på huvudet vad de än säger.

Att helt ignorera dem.

Att ta en omväg.

Men framför allt att ALDRIG stanna.


Jag tycker inte att något av ovanstående är särskilt effektivt.


De kör med lite olika öppningsrepliker. Här är ett urval:

”Vilka ringer du med?”

”Hallå, tjejen!”

”Kom ska du få en present”

”Jag har precis vad du behöver”

”Kom får jag prata med dig lite”

”Hello, is it me you’re looking for?”

”Hej, vad har du för abonnemang? …Men svara då!”

”Hej, läget?”

”Mår du bra idag?”

”Är du på väg att köpa lunch?”

”Får jag titta på din mobil?”

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards